Jaki dron na początek wybrać? Wprowadzamy w świat dronów
Czym jest dron?
Drony, czyli bezzałogowe statki powietrzne (z ang. UAV Unmanned Aerial Vehicle), są zdumiewająco różnorodne pod względem funkcji, zastosowań i budowy. Najczęściej w powietrzu znajdziecie konstrukcje klasyczne – quadrocoptery, o czterech wirnikach i składanych ramionach. Jednak niech was to nie zmyli, drony występują pod różnymi formami, znajdziecie wśród nich duże i ciężkie modele o 8 parach śmigieł, oraz miniaturowe konstrukcje o jednym wirniku.
Każdy z takich dronów spełnia określone zadania, dlatego przy wyborze zwróćcie uwagę na ich przeznaczenie. Na jednym końcu skali mamy drony zabawkowe — proste, niewielkie urządzenia, które możemy pilotować dla przyjemności i nagrywać wideo. Dalej znajdziecie drony półprofesjonalne, wyposażone w kamery wysokiej jakości, które dają możliwość wykonania niesamowitych zdjęć i filmów z perspektywy lotu ptaka. Jednak na szczycie drabiny technologicznej znajdują się drony profesjonalne. To maszyny, które potrafią przeprowadzać szeroką gamę zadań — od inspekcji struktur budowlanych po dostarczanie małych przesyłek lub opryski pól.
Loty dronem a przepisy prawa
Loty dronami to nie tylko zabawa, a też liczne ograniczenia i obowiązki, które nakładane są na pilotów i operatorów dronów. Pamiętajcie o tym przy każdym locie, nawet tym w swoim ogrodzie. Jeśli chcielibyście wiedzieć o prawnym aspekcie lotów dronami, znajdziecie o tym krótki poradnik na Geex.
Wybór drona. Na co zwrócić uwagę?
Z roku na rok znajdziecie coraz więcej modeli dronów, które są skierowane do konkretnych odbiorców. Trudno o typowego „wszystko mającego” drona, chociaż przez ostatnie lata znaleźliśmy kilka, które zaspokoiłyby w duecie potrzeby większości pilotów.
Zacznijmy jednak od sprawdzenia kim jesteście i co chcielibyście od waszego drona. FPV? Aggro? Cinewoop? Classic? Pro, a może specjalistyczne drony RTK GNSS i multispektralny? Na początku przygody może Wam być trudno z masą terminów, które są częste w życiu pilota dronów. Nie obawiajcie się, poniżej znajdziecie pigułkę wiedzy, dzięki której wybierzecie swojego pierwszego drona lub będziecie już wiedzieli, jakim warto się zainteresować.
Zasięg i długość lotu drona
Jednym z najważniejszych czynników, które warto znać, to długość lotu na pojedynczym ładowaniu. Dotyczy to zarówno czasu lotu, jak i odległości, jaką możecie pokonać zanim utracicie sygnał drona. Zależnie od klasy i przeznaczenia wartości te mogą wynosić od 6 minut (drony FPV) do nawet 40 minut. Jeśli bierzemy pod uwagę zasięg, te liczby potrafią różnić się jeszcze bardziej – niektóre podstawowe modele latają do kilkudziesięciu metrów, a inne na kilka kilometrów.
Jak realnie określić czas lotu drona?
Czas lotu możemy spokojnie sprawdzać z danymi producenta, oczywiście z drobną poprawką - podane czasy dotyczą wyzerowania pełnej baterii, co nie zawsze jest bezpieczne i zalecane dla utrzymania baterii w dobrej kondycji. Warto w takim razie odjąć od takiego czasu 15%. Przy takim poziomie oprogramowanie dronów często każe im automatycznie powracać do bazy – miejsca startu.
W takim razie co wybrać i komu wierzyć, gdy producent podaje zasięg 12 km, a podczas lotu zobaczysz tylko 2 km? Zasięg lotu jest dużo trudniej określić, a wszystko to przez zakłócenia i przeszkody, których nie ma w laboratoryjnych testach. Nawet mały dron z połączeniem standardowym Wi-Fi może w dobrych warunkach polecieć na kilometr bez utraty sygnału, lecz w mieście będzie miał problem już przy 50 metrach.
Rozwiązanie jest proste – sprawdźcie, jaki zasięg CE deklaruje producent, a jeśli nie znajdziecie tam informacji o zasięgu przy zakłóceniach, podzielcie ten zasięg przez 5 w terenach podmiejskich lub przez 10 w sercu miasta z dużą liczbą obiektów, które mogą zasłonić samego drona. Nie są to wyliczenia laboratoryjne, ale pomogą przy wyznaczeniu miejsca startu dla lotów w zasięgu linii wzroku VLOS (Visual line of sight).
Matryca, przesłona i obiektywy, czyli kamera w dronie
Dlaczego matryca i obiektyw w dronie są ważne?
Drugim ważnym parametrem jest sama matryca kamery drona i zamontowany na niej obiektyw. Duża część dronów, opiera swoją budowę na pojedynczej matrycy z obiektywem ze stałą ogniskową – chociaż istnieją wyjątki jak Mavic 2 Pro Zoom z optycznym przybliżeniem lub DJI Mavic 3 Pro z trzema obiektywami.
Oznacza to, że kąt widzenia z drona jest z reguły z góry ustalony, a jakiekolwiek przybliżenie obrazu jest cyfrowe i będzie miało wpływ na jakość nagrań.
Nie zrażajcie się tym, nadal macie możliwość wyboru. Producenci zapewnili nam szeroki wybór dronów na każdą okazję. W niskiej półce cenowej znajdziecie drony z podstawowymi obiektywami i matrycami, które umożliwiają nagrywanie obrazu nawet w rozdzielczości 4K (np. DJI Mini 2), jednak będziecie musieli zrezygnować przy tym z regulowanej przesłony – która odpowiada za głębię ostrości (rozmycie dalekich obiektów).
Jednocalowe matryce dla entuzjastów
Matryce i obiektywy w bardziej zaawansowanych dronach (oraz cięższych) umożliwiają już kontrolę nad przesłoną (rozmyciem tła), a same matryce mają znacznie większą powierzchnię.
Większa matryca to szereg zalet:
- większe rozmycie tła;
- mniejsze szumy przy niskim naświetleniu;
- wyższa dynamika zdjęć;
- a także nagrywanie wideo w płaskich profilach kolorów (dzięki temu możesz uratować nagranie, który byłoby prześwietlone lub niedoświetlone podczas nagrywania standardowych plików video).
Matryce 4/3" i pełnoklatkowe dla profesjonalistów
Nie zapominajmy również o półce dla profesjonalistów, znajdziesz tu zestawy opracowane ze znanymi firmami z branży fotograficznej (np. Hasselblad), zestawy o kilku matrycach i obiektywach, oraz same matryce na gimbalach (np. Seria DJI Inspire), w których możesz samodzielnie wymieniać obiektywy, aby osiągnąć kinową jakość obrazu.
Matryca i oprogramowanie wpływają także na szybkość kamery. Zaawansowane matryce pozwolą Wam na nagrywanie nie tylko wideo w wysokiej rozdzielczości, ale także z wysoką liczbą klatek na sekundę (FPS), nierzadko jest to 60, 120, a nawet 240 FPS. Taka liczba klatek wymaga dużego nasłonecznienia sceny, ale pozwala na upłynnienie nagrania – przez spowolnienie nagrania w postprodukcji.
Jeśli wybieracie między dwoma dronami w podobnej półce cenowej, warto sprawdzić ich recenzje, np. test DJI Mini 2 SE lub recenzja DJI Mini 3 Pro na Geex. Znajdziecie tam przykładowe nagrania w trudnych warunkach oświetleniowych i dowiecie się o tym, jakie są ich zalety, których nie wyrażą suche parametry.
Systemy antykolizyjne w dronie
Im większe zestawy obiektywów i matryc oraz dłuższy czas lotu, tym więcej będzie ważył dron.
W takim wypadku rośnie również zagrożenie przy kraksie w powietrzu, czy to z przeszkodą, czy ptakiem, który spróbuje zapolować na drona. Dlatego ważne jest by znać, jakie systemy zabezpieczeń są wbudowane w Waszego drona i jak z nich korzystać.
Najprostszym i najczęściej używanym zabezpieczeniem jest automatyczny powrót do miejsca startu po utracie łączności z kontrolerem (aparaturą). Polega on na sygnale GPS i w zależności od modelu drona, omija on napotkane przeszkody lub w nie uderza (dlatego warto ustawić dużą wysokość automatycznego powrotu już podczas startu, jeśli wasz dron nie ma funkcji omijania przeszkód).
Coraz więcej dronów ma systemy automatycznego omijania przeszkód, np. APAS w wyższych seriach dronów DJI. Przydaje się on nie tylko przy omijaniu przeszkód i hamowaniu przed nimi, ale również podczas nagrywania – zaawansowany dron, który ma czujniki zbliżeniowe, może samodzielnie lecieć za celem, unikając przy tym napotkanych przeszkód, a Wam pozostaje dbanie o kadrowanie sceny. O tym jak działają przekonacie się w recenzji DJI Mavic 3 Classic i recenzji DJI Mavic 3 Pro na Geex. Chcecie odwrócić role i sami latać? Nic prostszego, śledzenie celu Point of Interest (POI) da wam możliwość sterowania dronem, a automatyka sama zadba o utrzymanie celu kadrze.
DJI Mini 4 Pro (RC2)
DJI Mini 4 Pro to świetne połączenie niskiej wagi, trybów śledzenia celu i ogromnych możliwości niewielkiej matrycy.
DJI Mavic 3 Classic (RC-N1)
W dużej konstrukcji DJI Mavic 3 Classic zmieszczono zaawansowaną matrycę 1", pełny zestaw czujników oraz baterię pozwalającą na bardzo długie loty.
Zobacz drony z automatycznymi trybami lotów
Rodzaje i znaczenie czujników w dronie
Każdy, nawet najmniejszy dron ma w sobie zestaw czujników, które pomagają w locie i myślą za pilota - przecież nikt w locie nie będzie obliczał z jaką szybkością mają obracać się śmigła, by dron łagodnie skręcił w prawo. Taką bazową kontrolę sprawują w nim czujniki prędkości śmigieł i wbudowane akcelerometry, dzięki którym dron zna efekt zmiany prędkości śmigieł. Ciekawostką jest też, że dzięki tym czujnikom, dron zaalarmuje was, gdy jedno ze śmigieł wymaga natychmiastowej wymiany. Nie zapominajmy przy tym zestawie jeszcze o wbudowanym kompasie.
Kolejnym czujnikiem pomagającym w locie jest czujnik wysokości i kamera pod dronem. Dzięki czujnikowi wysokości, dron wie, gdy chcesz lądować i automatycznie wyłączy silniki po lądowaniu. Natomiast kamera na spodzie służy do utrzymania pozycji drona na niewielkiej wysokości (zwykle do 10 m). Dzięki temu dron zachowuje się znacznie stabilniej niż przy użyciu jedynie pozycjonowania GPS.Czujniki służące do unikania przeszkód
Dużo bardziej zaawansowanymi czujnikami są sensory zbliżeniowe, które można podzielić na dwa typy: laserowe i optyczne. Oba mają swoje zalety i wady, jednak najbardziej uniwersalnymi są zestawy wielu podwójnych kamer szerokokątnych, które zbierają informacje o otoczeniu. Jeśli zastanawiacie się jak to się dzieje, nie musicie głowić się dalej.
Czujniki optyczne
Zbliżeniowe czujniki optyczne działają jak ludzkie oczy, gdy drona ma dwa takie czujniki na swoim czole, to może obliczyć odległość takich samych pikseli, tak samo, jak ty oceniasz odległość swoimi oczami. Oczywiście dron robi to dla wszystkich pikseli jednocześnie i nierzadko są to 4 pary takich oczu – takie obliczenia wymagają naprawdę wielkiej mocy w ciele tak małego drona.
Czujniki laserowe
Czujniki laserowe (lub radarowe) działają inaczej. Wysyłają one wiązki sygnałów z jednego punktu w znanym kierunku i gdy ten sygnał do nich powróci (możemy wyobrazić sobie przeszkodę jako takie lustro), dron może obliczyć odległość od przeszkody. Wymaga to mniej mocy obliczeniowej (i mniej czujników) niż kamery, oraz daje większą dokładność, ale ogranicza się tylko do informacji o istnieniu jakiejś przeszkody.
Niezależnie od rodzaju czujników, w które wyposażono drona, najważniejsze jest oprogramowanie, które nim steruje – dlatego warto aktualizować swojego drona, a przy wyborze sprawdzić jaką wersję systemów unikania przeszkód ma dany dron.
Autel EVO Lite+
Autel EVO Lite+ to dobre połączenie długiego lotu, akceptowalnej jakości wieczornych nagrań oraz aplikacji towarzyszącej z ponadprzeciętnymi możliwościami.
Autel EVO II Pro Rugged Bundle V3
Autel EVO II Pro V3 dzięki zaawansowanym czujnikom, dużej matrycy i ponadprzeciętnej aplikacji pozwala na planowanie wysokiej jakości nagrań i ich automatyczne powtarzanie.
Zobacz drony z systemem unikania przeszkód
Rodzaje dronów i ich kategorie
Chociaż z daleka w powietrzu drony wyglądają podobnie, to można je podzielić na kilka rodzajów, które ułatwią Wam wybór. Najważniejsze czynniki to przeznaczenie drona i jego waga.
Od przeznaczenia, które jest już narzucane przez samego producenta, zależą jego: szybkość, zwrotność, jakość nagrań i dodatkowe funkcje. Natomiast waga drona (i jego prawna klasa CE, o której przeczytacie w poradniku Geex) narzuca Wam, jakich uprawnień potrzebujecie i jakie minimalne odległości od ludzi i zabudowań musicie zachowywać podczas lotu.
Tak więc możemy zacząć od najliczniejszej grupy dronów, które możecie zobaczyć w powietrzu - dronów “klasycznych” o jednorodnej budowie, w której znajdziecie korpus z baterią, gimbal z kamerą, oraz już standardowe rozkładane ramiona ze śmigłami.
Drony klasyczne – UAV (Unmanned Aerial Vehicle)
Gdy jesteście poszukiwaczami ładnych widoków, macie żyłkę fotografa albo po prostu chcecie drona, którym steruje się łatwo, to klasyczne konstrukcje sprawdzą się znacznie lepiej niż sportowe drony FPV. Na rynku znajdziecie kilku producentów gotowych dronów (np. DJI, Autel, Skydio) o różnej wadze i przeznaczeniu.
Drony małe - do 250 gramów
Początkującemu może być trudno połapać się z tym, którego drona warto kupić. Nie tylko cena jest tutaj ważna — a też ograniczenia prawne i dodatkowe funkcje. Na samym początku warto zainteresować się lekkimi dronami o masie startowej do 250 gramów, a szczególnie tymi z certyfikatem C1 i C0. Dzięki temu będziecie mogli szlifować swoje umiejętności praktycznie w swoim ogrodzie – lekkimi dronami możecie podlatywać znacznie bliżej ludzi i bezpiecznie latać nad budynkami.
DJI Ryze Tello Boost Combo
DJI Ryze Tello to miniaturowa propozycja dla rozpoczynających przygodę z dronami, dzięki niewielkiej wadze i dodatkowym zabezpieczeniom sprawdzi się nawet w lotach po mieszkaniu.
DJI Mini 3 (RC)
DJI Mini 3 dzięki dobrej matrycy starszego brata i trybowi portretowemu świetnie spisze się przy fotografowaniu i nagrywaniu na potrzeby portali społecznościowych.
Drony średnie - do 900 gramów
Kolejny próg dla klasycznych dronów to 900 gramów, przy tej wadze drony klasy C1 mogą podlatywać do ludzi i budynków równie blisko co mniejsi bracia, ale równocześnie będą latały dłużej i nagrywały wideo wysokiej jakości (nawet w rozdzielczości 5.3K). Drony o średniej wadze robią też zdjęcia o dużej dynamice (to zasługa większej matrycy), oraz korzystają z funkcji takich jak omijanie przeszkód. Przy mniejszych dronach zawsze znajdziecie pewny kompromis między funkcjami i długością lotu (większa bateria, to cięższy dron).
DJI Avata Pro View Combo (RC Motion 2)
DJI Avata Pro to mieszanka adrenaliny i nowych doznań w przyjaznych dla początkującego pilota lotach FPV.
DJI Air 3 (RC-N2)
DJI Air 3 to dron dla wymagających użytkowników łączący kompaktowe rozmiary i ogromne możliwości dwóch obiektywów.
Drony duże - powyżej 900 gramów (do 4 kg)
Gdy myślicie o profesjonalnych dronach, pewnie myślicie właśnie o tych konstrukcjach. Są to często drony tworzone tylko do jednego zadania ze względu na specyfikę wykonania lub rodzaj i liczbę kamer w dronie. Znajdziecie je w wielu branżach, najbardziej oczywistą jest filmografia i fotografia, jednak często znajdziecie je przy wykonywaniu skanów fotogrametrycznych (mapy), inspekcjach budynków i trudno dostępnych instalacji, czy w akcjach poszukiwawczych. Ich przeznaczenie zależy już od konkretnego zestawu akcesoriów i matryc, które ma dany dron. W tej wadze znajdziecie drony klasy C2, wymagają one dodatkowego szkolenia i licencji A2, aby wykonywać loty blisko zabudowań i ludzi, ale nadal możecie z nich korzystać z licencją A3 (z większymi ograniczeniami).
DJI Mavic 3 Pro (RC)
DJI Mavic 3 Pro dzięki swoim trzem obiektywom, zaawansowanym trybom śledzenia i długiemu czasowi lotu spełni potrzeby wielu branż.
DJI Inspire 3
DJI Inspire 3 to dron, którym z drugim pilotem nagrasz filmy kinowej jakości i precyzyjnie zaplanujesz trasy lotów.
Drony bardzo duże - do 25 kg
Nie możemy również zapomnieć o prawdziwych potworach, jakimi są ciężkie drony do zadań specjalnych. Na loty nimi potrzebujecie licencji A3, a same loty są obłożone bardzo dużymi restrykcjami – nic dziwnego, 25 kg strącone ze 100 metrów może narobić dużych szkód. W takiej wadze możecie znaleźć np. drony stosowane przy oprysku pól.
Drony FPV i Cinewhoop dla entuzjastów podniebnego sportu
Gdy macie nerwy ze stali, pewnie czujecie się używając kontrolera i nie obawiacie się mijania przeszkód na odległość kilku włosów, na pewno zechcecie latać dronami z FPV — sterujecie nimi z perspektywy pierwszej osoby, widząc obraz przez specjalne gogle. Nie jest to jednak rozwiązanie dla kompletnie początkujących, nawet po zaliczeniu kilkudziesięciu godzin na symulatorach uderzycie w niejedną przeszkodę, a aby latać bez kolegi obserwującego drona, będziecie potrzebowali specjalnego certyfikatu NSTS.
Małe analogowe zestawy dronów FPV dla początkujących
Chętni na rozpoczęcie takiej przygody znajdą kilka zestawów „pierwszego kontaktu” z FPV, jeszcze działających analogowo, z małym (mikroskopijnym jak dron) zasięgiem. Przez mały rozmiar drona te mini zestawy świetnie spiszą się do zabawy w mieszkaniu i zamkniętych pomieszczeniach.
Drony FPV dla zawansowanych – DIY czy gotowy zestaw?
Gdy już macie chrapkę na większego drona FPV to możecie podążyć dwoma ścieżkami: DIY lub zestaw FPV gotowy do lotu. Obie ścieżki mają kilka zalet, profesjonaliści z małą ilością czasu na majsterkowania docenią gotowe drony jak DJI Avata, o którym przeczytacie w recenzji DJI Avata na Geex. Za to majsterkowicze, będą mogli stworzyć wymarzoną platformę, której wydajność zadziwi niejednego pilota klasycznych dronów - tu przyda się zestaw DJI O3 Air Unit (kamerka fpv i antena), na którym bazuje DJI Avata.
DJI Goggles Integra
DJI Goggles Integra to rozwiązanie dla osób, które chcą polepszyć wrażania z lotów swoim dronem FPV i nie przejmować się dodatkowymi bateriami. Są one również kompatybilne z częścią klasycznych dronów od DJI.
Sposoby sterowania dronem – aparatura i ekran smartfona
Chociaż znajdziecie jeszcze drony, które są sterowane jedynie za pomocą aplikacji w smartfonie i bez specjalnego kontrolera (dobrym przykładem jest DJI Tello), to jednak takie rozwiązanie nie przynosi dużo korzyści. Osobny kontroler to:
-
silniejszy sygnał anten;
-
niezależność od aplikacji na smartfonie;
-
mniejsze zakłócenia;
-
podgląd na żywo o lepszej jakości;
-
większe wyczucie podczas sterowania;
-
osobne sterowanie przybliżeniem i nachyleniem kamery;
-
dużo więcej przycisków funkcyjnych.
Dlatego, aby zwiększyć zasięg, intuicyjność sterowania i funkcjonalność drony wykorzystują sterowanie oparte na kontrolerze – aparaturze. Jest to pad podobny do tych wykorzystywanych w konsolach, do którego podłączany jest smartfon, który służy do podglądu obrazu z drona na żywo i sterowania zaawansowanymi funkcjami. Profesjonalne drony, mają aparatury już z wbudowanym wyświetlaczem - to rozwiązanie gwarantuje najwyższą kompatybilność i brak problemów ze spowolnionym działaniem, jeśli wasz smartfon nie jest najszybszy.
W większości przypadków do sterowania dronem będziecie musieli również ściągnąć aplikację usprawniającą sterowanie i umożliwiającą podgląd na żywo z drona. Zaletą aplikacji w smartfonie jest zawsze aktualne oprogramowanie drona – aplikacja sama sprawdza aktualizacje. Warto je przeprowadzić, nawet jeśli nic nie wskazuje na problem z działaniem drona.
Personalizacja i mody dronów
Gdy wybierzecie już swojego drona, nie musicie poprzestawać na bazowej konfiguracji. Warto sprawdzić, jakie akcesoria możecie do niego podłączyć. Często będzie to dodatkowe oświetlenie, które pomoże w oświetleniu podłoża lub głośnik, który pomoże ratownikom w akcjach poszukiwawczych. Możecie także natrafić na specjalne uchwyty, które pomagają przy przenoszeniu ładunków i zrzucie np. balonów lub paczek. Ograniczeniem będzie jedynie wasza wyobraźnia, siła nośna drona i punkty montażowe na akcesoria – nic nie stoi na przeszkodzie, aby na dużym dronie zamontować aparat fotograficzny i dodatkowe narzędzia zapewniające podgląd na żywo z aparatu.
Standardowymi akcesoriami są też części eksploatacyjne, jak śmigła do dronów i baterie oraz “polepszacze”: klatki bezpieczeństwa do lotów wewnątrz budynków, filtry polaryzacyjne, filtry ND, podwyższacze podwozia, huby ładujące baterie czy karty pamięci. Przy wyborze akcesoriów zwróć uwagę na:
-
Karta pamięci - szybkość zapisu powinna być większa niż bitrate (znajdziesz go w specyfikacji drona) zapisywanych plików Twojego drona. Najbezpieczniej wybrać najszybsze pamięci, które posłużą jeszcze w następnym dronie. Przy nagrywaniu 4K 128 GB daje pewną swobodę, ale jeśli zamierzacie rzadko zgrywać swoje nagrania lub nagrywać w rozdzielczości 5.3K karta microSD 256 GB będzie lepszym wyborem.
-
Huby ładujące to świetne rozwiązanie do ładowania kilku baterii – nadal są one ładowane pojedynczo, ale huby obsługują znacznie mocniejsze ładowarki.
-
Podwyższenie podwozia przyda się, gdy często lądujesz w trawie lub na nieutwardzonym podłożu - znajdziecie je najczęściej w częściach do dronów (https://www.x-kom.pl/g-64/c/2580-czesci-do-dronow.html )-.
-
Filtry ND – dzięki różnym stopniom zaciemnienia możecie kontrolować czas naświetlania pojedynczej klatki. Dzięki temu nagranie będzie miało to kinowe rozmycie poruszających się obiektów.
-
Filtr polaryzacyjny – pozwala na zwiększenie kontrastu i redukcję części odbić słońca w kadrze.
-
Klatki bezpieczeństwa, które znajdziecie przy częściach do dronów - pozwalają na bezpieczny lot przy ścianach i przeszkodach, ale wymagają wyłączenia automatycznego unikania przeszkód. Na wolnym powietrzu działają jak żagle, więc zalecamy je stosować jedynie wewnątrz budynków.
Kolejną modyfikacją, którą możecie zrobić jest tuning mocy anten w dronach DIY – co usprawni komfort lotu i zmniejszy ryzyko utraty sygnału, jak i zwiększy zasięg drona. Pamiętajcie jednak by nie wykraczać poza dozwolone prawnie moce anten – 100 mW w paśmie 2.4 GHz.
Na koniec można też zająć się samym sterowaniem drona i jego reakcją na komendy aparatury. Większość konsumenckich dronów ma wbudowane kilka trybów lotu, które możecie jeszcze dalej tuningować pod swój własny styl lotu. Pozwoli wam to na komfortową pracę delikatnym dronem wysoko w powietrzu lub superzwinne akrobacje dronami FPV.
Jak latać dronem w Polsce?
Gdy będziecie już mieć swojego drona lub po prostu chcecie znać ogólne zasady lotów dronami w Polsce, przeczytajcie artykuł Jak legalnie latać dronem w Polsce? Kluczowe zasady, które musisz znać na Geex. Znajdziecie w nim wiele prawnych szczegółów, których teraz nie uda nam się poruszyć. Drony w różnych kategoriach są obłożone zmiennymi ograniczeniami, ale najważniejsze kwestia to zachowanie bezpieczeństwa - jako piloci dronów jesteście gośćmi w przestrzeni powietrznej i każda z waszych akcji w powietrzu nie może narażać innych na niebezpieczeństwo.