Jaki mikrofon pojemnościowy do wokalu? Ranking polecanych produktów
Mikrofon pojemnościowy – jaki wybrać? Kilka wskazówek
- Określ, do czego przyda Ci się mikrofon: na samym początku ustal, czy mikrofon przyda Ci się bardziej do nagrywania muzyki, czy może do innych nagrań pokroju podcastów.
- Sprawdź złącza: mikrofony pojemnościowe łącza się poprzez złącza USB lub XLR. Pierwsze podłączysz bezpośrednio do komputera, a XLR do dodatkowego sprzętu np. miksera. Mikorofny XLR bardziej nadają się do muzyki, a USB do streamingu.
- Sprawdź kierunkowość mikrofonu: schemat jest prosty – mikrofony jednokierunkowe najlepiej pasują do wokali i streamingu, natomiast wielokierunkowe, kiedy chcesz przeprowadzić z kimś wywiad lub prowadzisz podcast z większą liczbą osób.
- Zastanów się na kupnem interfejsu lub miksera: te dodatkowe urządzenia przydadzą Ci się, kiedy używasz mikrofonu XLR i głównie nagrywasz muzykę.
Jaki mikrofon pojemnościowy do wokalu? Polecamy te modele
Mozos MKIT-700PRO V2
Mikrofon USB przeznaczony głównie dla początkujących twórców. Urządzenie nie wymaga instalacji dodatkowych sterowników. Po prostu należy je wetknąć do portu USB w komputerze i gotowe. Mikrofon świetnie nada się do nagrywania podcastów oraz streamingu. Zawiedzeni nie będą również początkujący wokaliści, którzy dopiero zaczynają swoją karierę.
Marantz MPM1000
Kolejny wybór dla początkujących wokalistów. Marantz MPM1000 to mikrofon, który ma złącza XLR i bardzo dobrze sprawdzi się w warunkach studyjnych. Jest to urządzenie o wysokiej czułości i kierunkowej charakterystyce kardioidalnej.
Thronmax Mdrill Ghost RGB 96kHz
Biurkowy mikrofon USB, którego jakość i klarowność dźwięku jest większa o nawet 10% w stosunku do innych cyfrowych mikrofonów USB. Jego zastosowanie jest bardzo szerokie, od gamingu, przez podcasting , po zwykłe rozmowy przez komunikatory interntowe. Dzięki niemu nagrasz także wokale oraz instrumenty.
ENDORFY Solum Studio
Wskocz na wyższy poziom z mikrofonem ENDORFY Solum Studio. Sprzęt ma gniazdo słuchawkowe, które pozwoli Ci na bezpośrednie podpięcie odsłuchu. To da Ci pełna kontrolę nad nagraniem i możliwość korygowania niedoskonałości na bieżąco. ENDORFY Solum Studio to mikrofon szczególnie dla podcasterów.
Trust GXT234 YUNIX RGB (czarny)
Trust GXT234 YUNIX RGB charakteryzuje się kompaktowymi rozmiarami. Nagrywasz i tworzysz w małym pomieszczeniu? Masz ograniczoną przestrzeń? Ten mikrofon będzie wyborem dla Ciebie. Skorzystasz z niego również, będąc gamerem. Trust GXT234 YUNIX RGB jest bowiem kompatybilny z konsolami PlayStation.
Jak działa mikrofon pojemnościowy? Jest głośniejszy i bardziej czuły
Dzięki swojej delikatnej budowie mikrofon pojemnościowy rejestruje niuanse, które umykają w nagraniach, gdzie używa się mikrofonów dynamicznch. Czym różni się mikrofon pojemnościowy od dynamicznego? Pojemniki w porównaniu do nich są:
Niestety za tym idą minusy w postaci:
W przypadku pojemników bardzo łatwo też o przesterowany sygnał, dlatego przed nagrywaniem sprawdź, czy mikrofon nie jest ustawiony za głośno (o tym jeszcze więcej napiszemy niżej). W przeciwnym razie nagrania po prostu będzie źle się słuchać. Zbyt cicho zarejestrowany dźwięk można jeszcze uratować i pogłośnić w trakcie montażu i obróbki. Niestety zniekształconego nagrania spowodowanego przesterem praktycznie nie da się już naprawić.
Gdzie sprawdzi się mikrofon pojemnościowy? Głównie w studiu
Mikrofon pojemnościowy bardzo dobrze sprawdzi się w warunkach stacjonarnych – w studiu lub nawet w domu (pod warunkiem, że w pokoju jest dobra akustyka). Wówczas jego czułość okazuje się bardzo dużą zaletą. Dźwięk jest jednorodny i zwarty, zachowana jest selektywność, a brak odbić nie generuje pogłosu. Jeżeli więc pomieszczenie, w którym nagrywasz, jest akustycznie do tego dostosowane, to wyciągniesz ze swojego pojemnika wszystko, co najlepsze.
Nie oznacza to od razu, że musisz robić ze swojego pokoju studia nagrań. Wystarczy, że nie masz w nim zbyt dużo pogłosu.
Mikrofony pojemnościowe nie radzą sobie jednak dobrze z występami na żywo, gdzie lepszym wyborem są mikrofony dynamiczne. Mogą one po prostu nie przeżyć ciężkich warunków scenicznych, na co składa się często:
Do czego podłączyć mikrofon pojemnościowy?
Mikrofon pojemnościowy potrzebuje zewnętrznego zasilania wynoszącego 48 W. Gdzie go natomiast podłączyć? To zależy czy masz do czynienia z mikrofonem pojemnościowym XLR, czy USB. Te pierwsze do podłączenia wymagają dodatkowego urządzenia (np. interfejsu), natomiast pojemniki USB można wpiąć prosto do komputera.
Mikrofon pojemnościowy XLR – podłącz go do odpowiedniego sprzętu
Mikrofon XLR musisz podpiąć do wejścia mikrofonowego sprzętu, który ma dodatkowe zasilanie. Może to być np. interfejs audio lub mikser ze wzmacniaczem. Pojemników XLR nie da się bezpośrednio podpiąć do komputera. Nawet, jeżeli jakimś cudem wyczarujesz przejściówkę XLR-USB, to mikrofon i tak się nie włączy. Dzieje się tak, dlatego że komputer nie ma zasilania fantomowego, które potrzebne jest do działania tego typu mikrofonów. Co jednak sprawdzi się lepiej, interfejs audio czy mikser?
Interfejs audio to coś w rodzaju zewnętrznej karty dźwiękowej, która wychwytuje program, poprzez który nagrywasz. Interfejs umożliwia jego płynne działanie, nagrywanie mikrofonu i zewnętrznych instrumentów (np. gitary elektrycznej) oraz zapewnia bezpośredni odsłuch bez opóźnienia. Jest więc urządzeniem przeznaczonym do pracy studyjnej.
Mikser audio to sprzęt, który w głównej mierze sprawdzi się podczas imprez na żywo – np. podczas koncertów. Mikser sprowadza wszystkie sygnały z instrumentów w jedno miejsce. Potem są one przekazywane dalej – najczęściej do nagłośnienia. Modele wykorzystywane podczas koncertów zazwyczaj są powermixerami, czyli mikserami ze wzmacniaczem. Teoretycznie taki sprzęt można wykorzystać do nagrań w studiu. Lepiej jednak zostać przy prostym studyjnym układzie, który składa się z:
Mikrofon pojemnościowy USB podłączysz bezpośrednio do komputera
Mikrofon pojemnościowy USB wystarczy wpiąć do komputera, a w programie audio wybrać go jako źródło dźwięku. To tyle. Gotowe. A wiesz, dlaczego to takie proste i dlaczego tutaj nagle znika kwestia zasilania?
Dzieje się tak, ponieważ mikrofony pojemnościowe ze złączem USB mają już wbudowany interfejs audio, który zastępuje ten zewnętrzny. To rozwiązanie ma jednak swoje wady.
Minusem wbudowanego interfejsu jest fakt, że nie masz wpływu na to, jaki będzie on w środku. Jeśli interfejs się zepsuje, to musisz wymienić cały mikrofon. Ponadto wbudowane potencjometry w mikrofonie USB z reguły są mniej czułe niż te w osobnych interfejsach.
W czym lepiej sprawdzi się mikrofon pojemnościowy USB, a w czym XLR?
Mikrofon pojemnościowy USB bardzo dobrze sprawdzi się w przypadku podcastów, streamów i ogólnie materiałów, w których dużo mówisz. Mikrofon XLR, z racji swojego studyjnego charakteru, będzie przydatny nie tylko do tego samego, co mikrofon USB, ale też podczas nagrywania muzyki.
Prostota obsługi mikrofonu USB sprawia, że nada się on szczególnie dla początkujących twórców. Wystarczy ustawić go w odpowiednim miejscu, podpiąć do komputera, włączyć odpowiedni program i gotowe.
Doskonałym przykładem może być twórca internetowy Remigiusz „Rock” Maciaszek, który w zdecydowanej większości swoich materiałów korzysta z mikrofonu Blue Microphones Yeti i brzmi po prostu bardzo dobrze.
Zobacz mikrofony USB w x-komie
Mikrofony pojemnościowe XLR to sprzęt stworzony głównie do nagrywania muzyki. Za ich pomocą nagrasz jednocześnie instrumenty i wokal, choć nie będą również złe w przypadku podcastów i streamingu. Mikrofony XLR są też z reguły lżejsze niż USB. Można je więc łatwiej transportować. Mniejszą wagę docenisz też wtedy, gdy trzeba będzie podnieść statyw z mikrofonem, przestawić go lub ułożyć trochę inaczej. Wówczas ciężki mikrofon utrudnia sprawę.
Zobacz mikrofony XLR w x-komie
Kierunkowość mikrofonów pojemnościowych
Mikrofony pojemnościowe są najczęściej jednokierunkowe. Najlepiej zbierają dźwięki z przodu i nieco gorzej z boku. Z tyłu natomiast nie zbierają ich praktycznie w ogóle. W przypadku muzyki najbardziej słyszalny będzie zatem wokalista, który występuje wysunięty do przodu w stosunku do innych członków zespołu.
Istnieją jednak wszechkierunkowe lub dwukierunkowe mikrofony pojemnościowe. Te pierwsze rejestrują dźwięki wokół siebie, a ich czułość jest taka sama dookoła kopułki (zakres 360º). Mikrofon dwukierunkowy lub inaczej mówiąc ósemka, rejestruje dźwięki z przodu i z tyłu – w wąskim zakresie. Około 90º z przodu i tyle samo z tyłu. Dźwięku z boku ósemka rejestruje natomiast słabo.
Różnice w kierunkowości mikrofonów pojemnościowych USB i XLR
Zdarzają się modele pojemników USB, których kierunkowość można dynamicznie zmieniać. Najczęściej za pomocą przycisku lub pokrętła. W takim wypadku otrzymasz mikrofon dwu- lub wielokierunkowy – zależnie od preferowanej, wybranej charakterystyki kierunkowej.
Rozwiązanie to daje Ci dużo swobody. Możesz np. nagrywać wokale lub streamować i używać charakterystyki jednokierunkowej. Kiedy natomiast chcesz przeprowadzić z kimś wywiad i potrzebujesz charakterystyki wielokierunkowej, to włączysz ją za pomocą dosłownie jednego kliknięcia. Wybierając więc mikrofon USB, pomyśl czy taka funkcjonalność Ci się w przyszłości przyda.
Do mikrofonów pojemnościowych na USB z wieloma charakterystykami kierunkowymi należą np. Epos B20, JB Quantum Stream Studio.
Mikrofony pojemnościowe XLR nie mają już takich możliwości. Z poziomu zewnętrznego interfejsu nie da się bowiem zmienić charakterystyki kierunkowej mikrofonu. Do zastosowań studyjnych, jednoosobowego streamingu i podcastów najlepiej sprawdzi się charakterystyka kardioidalna (czyli zbierająca dźwięk z przodu).
Jak używać mikrofonu pojemnościowego? Garść wskazówek
Na co zwrócić uwagę przed nagraniem?
Zanim wciśniesz przycisk „Nagrywaj”, sprawdź, czy mikrofon nie ma za dużo przesteru. Mów do niego i określ głośność, jaką chcesz uzyskać we właściwym nagraniu. Pamiętaj jednak, aby znaleźć „złoty środek” i nie przesadzić z przesterem, ani nie ustawić mikrofonu zbyt cicho.
A jak ustawić mikorfon pojemnościowy? Nie przykładaj go zbyt blisko ust. Wtedy mogą być słyszalne nieprzyjemne mlaśnięcia, uwypuklą się głoski wybuchowe (np. p lub b), które będą nieprzyjemnie brzmiały na nagraniu, a ich wygładzenie graniczy z cudem. Również wszelkie spółgłoski syczące, takie jak s i c będą kuły w uszy. Ich również bardzo trudno jest się pozbyć.
Ponadto zbyt blisko ustawione źródło dźwięku względem mikrofonu może doprowadzić do efektu zbliżeniowego. Głos (ogółem dźwięk) wtedy brzmi źle i na nagraniu ulega deformacji. Tego również praktycznie nie da się pozbyć i wygładzić.
Określ właściwą odległość od mikrofonu (najczęściej będzie to 10-15 cm lub, jeśli głośność jest stosunkowo niska, odległość pięści) i zostaw mikrofon w tej pozycji. Nie dotykaj go i nie ruszaj. Pamiętaj, by ustawić go przodem do źródła dźwięku.
Jak używać mikrofonu pojemnościowego właściwie?
Mikrofonu pojemnościowego nie należy chwytać w ręce, przestawiać czy dotykać. Staraj się także nie ruszać statywu. To wszystko negatywnie odbija się na rejestrowanym przez mikrofon dźwięku. Zwłaszcza chwytanie mikrofonu i oplatanie rękoma jego główki prowadzi do utraty klarowności dźwięku, co jest praktycznie później nieodwracalne.
Będąc wokalistą i mając doświadczenie sceniczne, zapewne zdarza Ci się (często z przyzwyczajenia) brać mikrofon w ruch. Kiedy robisz to nagminnie w studiu, lepiej wybierz mikrofon dynamiczny. Wtedy nagranie będzie swobodne, naturalne i mniej wymuszone, niż w przypadku spiętej sesji z mikrofonem pojemnościowym. No i przede wszystkim – dźwięk nie będzie popsuty.
Pamiętaj, by nagrywać i streamować, używając osłony na mikrofon. Dzięki temu nagranie będzie czyste, pozbawione defektów i łatwiejsze do obróbki lub – przyjemniejsze w odbiorze na żywo.
Zobacz ofertę mikorofnó pojemnościowych w x-komie
Autorzy poradnika: Aleksander Kiryłów i Jakub Jędrzejski