(function (g, e, n, es, ys) {g['_genesysJs'] = e;g[e] = g[e] || function () {(g[e].q = g[e].q || []).push(arguments)};g[e].t = 1 * new Date();g[e].c = es;ys = document.createElement('script'); ys.async = 1; ys.src = n; ys.charset = 'utf-8'; document.head.appendChild(ys);})(window, 'Genesys', 'https://apps.mypurecloud.de/genesys-bootstrap/genesys.min.js', {environment: 'euc1', deploymentId: '3860fa2d-3a22-4040-8d15-a1b5df24b429'});
x-kom - Sklep komputerowyx-kom - Sklep komputerowy
Wszędzie
Wszędzie
Laptopy i komputery
Smartfony i smartwatche
Podzespoły komputerowe
Gaming i streaming
Urządzenia peryferyjne
TV i audio
Smarthome i lifestyle
Akcesoria

Mikrofon dynamiczny – jaki wybrać?

·
Zaktualizowano: 3 tygodnie temu
Dynamiczne mikrofony to wszechstronne narzędzia do nagrywania wokalu, instrumentów czy podcastów. Sprawdzają się w studiach nagrań, na scenie i w domowych warunkach. Dowiedz się, czym są, co je wyróżnia i czy będą odpowiednie dla Ciebie.

Jak działa mikrofon dynamiczny?

Czy mikrofon dynamiczny ma coś wspólnego z dynamicznym dźwiękiem? Nie do końca – chyba że artysta energicznie zmienia odległość od mikrofonu podczas występu.

W dużym uproszczeniu, mikrofon dynamiczny przekształca fale dźwiękowe na sygnał elektryczny. Kluczową rolę odgrywa tu elektromagnes.

W bardziej szczegółowym wyjaśnieniu: mikrofon dynamiczny składa się z membrany, cewki i magnesu. Fale dźwiękowe wprawiają membranę w ruch, a ta porusza cewką znajdującą się w polu magnetycznym magnesu. W efekcie powstaje napięcie, które jest przekształcane w sygnał elektryczny.

Ten sygnał trafia następnie do Twojego programu DAW, który umożliwia jego dalszą obróbkę. Nie wiesz, czym jest DAW ani jaki wybrać? Sprawdź nasz artykuł o najlepszych programach do tworzenia muzyki.

mikrofon dynamiczny

Mikrofon dynamiczny i pojemnościowy – czym się różnią?

Podstawowa różnica między mikrofonem dynamicznym a pojemnościowym wynika z ich konstrukcji i sposobu rejestrowania dźwięku.

Mikrofon dynamiczny wykorzystuje ruch cewki w polu magnetycznym do przetwarzania dźwięku na sygnał elektryczny. Jest trwały, odporny na uszkodzenia i świetnie radzi sobie z wysokim poziomem głośności. Sprawdzi się na scenie, w studiach nagraniowych o podstawowym wyposażeniu i wszędzie tam, gdzie warunki akustyczne nie są idealne.

Mikrofon pojemnościowy, w odróżnieniu od dynamicznego, bazuje na cienkiej membranie i płytce tworzących kondensator. To rozwiązanie zapewnia większą czułość i precyzję w rejestrowaniu dźwięków, zwłaszcza wysokich tonów i subtelnych szczegółów. Mikrofony te są idealne do profesjonalnych nagrań w dobrze zaadaptowanych akustycznie pomieszczeniach, takich jak studia muzyczne czy nagraniowe.

Wybór między nimi zależy od potrzeb: jeśli potrzebujesz wszechstronności i wytrzymałości – dynamiczny będzie odpowiedni. Jeśli natomiast zależy Ci na najwyższej jakości dźwięku w kontrolowanych warunkach – postaw na pojemnościowy.

Kierunkowość mikrofonów dynamicznych

Mikrofony dynamiczne najczęściej występują w wersjach kardioidalnych, a także hiperkardioidalnych i superkardioidalnych – wszystkie należą do grupy mikrofonów jednokierunkowych. To oznacza, że najlepiej rejestrują dźwięk dochodzący wzdłuż ich osi. Aby uzyskać czyste nagranie, należy mówić bezpośrednio do mikrofonu, unikając ustawiania się pod kątem czy z boku. Im dalej od osi, tym słabsza jakość zarejestrowanego dźwięku.

Czy to znaczy, że można trzymać mikrofon, zakrywając ręką jego boczne części i zostawiając jedynie otwarty wierzchołek? Absolutnie nie. Taka praktyka prowadzi do tzw. efektu zbliżeniowego, który zaburza naturalną charakterystykę dźwięku. W efekcie nagranie jest zdominowane przez niskie częstotliwości, brzmi stłumione, mało przestrzenne i pozbawione wyrazistości w wysokich tonach.

Co więcej, takie błędy są trudne, a często wręcz niemożliwe do poprawienia na etapie postprodukcji. Jeśli zależy Ci na głębokim, ciemnym brzmieniu, znacznie lepszym rozwiązaniem jest użycie korektora (EQ) w Twoim DAW. Nawet podstawowe narzędzie wbudowane w program pozwoli osiągnąć odpowiedni efekt bez psucia jakości nagrania. Zakrywanie mikrofonu ręką to natomiast metoda, która prowadzi jedynie do problemów.

Nie wierzysz? Spróbuj samodzielnie zakryć kopułkę mikrofonu podczas nagrania i przekonaj się, jak bardzo wpływa to na brzmienie. To szybka lekcja, która zostaje w pamięci.

mikrofon dynamiczny

Wtyki mikrofonów dynamicznych

Najczęściej spotykane wtyki w mikrofonach dynamicznych to XLR i 6,5 mm jack. Owszem, istnieją modele bezprzewodowe oraz USB, ale te pierwsze są rzadkością, a drugie najczęściej kojarzone są z mikrofonami do karaoke, więc nie są powszechnie używane w bardziej zaawansowanych zastosowaniach.

Czy XLR jest lepszy od 6,5 mm? W środowisku profesjonalnym panuje opinia, że tak – i trudno się z nią nie zgodzić. Mikrofony o wyższej jakości zwykle wykorzystują XLR, a większość interfejsów audio i mikserów jest zaprojektowana właśnie z myślą o tym standardzie. Często spotyka się też gniazda typu combo, które obsługują zarówno XLR, jak i wtyk 6,5 mm, co daje większą elastyczność w konfiguracji sprzętu.

Wybierając mikrofon dynamiczny, warto postawić na model z XLR i dobrać do niego odpowiedni interfejs audio. To uniwersalne i sprawdzone rozwiązanie, które zapewnia lepszą jakość dźwięku i większe możliwości rozbudowy sprzętu w przyszłości.

Kiedy warto sięgnąć po mikrofon dynamiczny?

Mikrofon dynamiczny to idealny wybór w wielu sytuacjach, szczególnie gdy:

  • Pomieszczenie nie jest akustycznie przygotowane – dynamiczny mikrofon skutecznie minimalizuje wpływ pogłosu i niepożądanych dźwięków z otoczenia.
  • Nagrywasz występy sceniczne – odporność na wilgoć, uszkodzenia mechaniczne i hałas sprawia, że dynamiczne mikrofony doskonale radzą sobie w trudnych warunkach koncertowych.
  • Rejestrujesz wokal lub instrumenty – świetnie sprawdza się zarówno przy nagrywaniu muzyki, jak i w podcastach.
  • Wokalista nie ma doświadczenia z mikrofonami pojemnościowymi – dynamiczny mikrofon jest bardziej wyrozumiały na błędy techniczne i swobodniejsze zachowanie przed mikrofonem.
  • Potrzebujesz uniwersalnego sprzętu w ograniczonym budżecie – to dobry wybór dla osób, które szukają jednego mikrofonu do różnych zastosowań.

Na scenie mikrofon dynamiczny wyróżnia się swoją odpornością na trudne warunki – wilgoć, wstrząsy, a nawet niesprzyjającą pogodę. Kardioidalna charakterystyka zbioru dźwięku pozwala skupić się na wokaliście lub instrumencie, redukując zakłócenia z otoczenia. To sprzęt, który nie raz uratuje występ przed techniczną katastrofą.

W domowym studiu, często urządzonej w sypialni, mikrofon dynamiczny pomaga obejść problem niewystarczającej adaptacji akustycznej. Dzięki jego konstrukcji nie wyłapuje on zbyt intensywnie pogłosu i innych niepożądanych dźwięków, co znacznie ułatwia dalszą obróbkę nagrania.

Gdy pracujesz z niedoświadczonym wokalistą, mikrofon dynamiczny również bywa niezastąpiony. Możesz zmniejszyć wzmocnienie (gain), odłączyć mikrofon od statywu i pozwolić artyście trzymać go w dłoni. Dzięki temu poczuje się bardziej naturalnie, a występ stanie się bardziej swobodny i autentyczny.

Jeśli Twój budżet pozwala na zakup tylko jednego mikrofonu, a potrzebujesz sprzętu zarówno na scenę, jak i do studia, mikrofon dynamiczny to wybór, na którym możesz polegać w każdej sytuacji.

mikrofon i mikser

Praktyczne zastosowanie mikrofonu dynamicznego – jaki typ wybrać do konkretnego zadania?

Wybór odpowiedniego mikrofonu dynamicznego zależy od celu, jaki zamierzasz osiągnąć. Chociaż konfiguracji audio może być wiele, klucz do sukcesu tkwi w dobraniu sprzętu dopasowanego do konkretnego zastosowania.

Mikrofon dynamiczny do podcastu

Podcast to format, który wymaga przede wszystkim wysokiej jakości rejestracji głosu. Kluczowe są barwa, wyrazistość i naturalne brzmienie. Choć mikrofon nie poprawi dykcji czy rytmiki wypowiedzi, odpowiednio dobrany model pozwoli skupić się na najważniejszym – czystym i przyjemnym dla słuchacza dźwięku.

Do nagrywania podcastów niezbędny będzie zestaw składający się z mikrofonu, interfejsu audio i stabilnego statywu. Wśród polecanych rozwiązań dla profesjonalistów wyróżnia się Rode Caster Pro II w połączeniu z mikrofonem Shure SM7B. Ten model jest ikoną mikrofonów dynamicznych, docenianą zarówno przez radiowców, wokalistów, jak i doświadczonych podcasterów. SM7B zapewnia doskonałe tłumienie dźwięków otoczenia i głębokie, bogate brzmienie.

RodeCaster Pro 2

Profesjonalny sprzęt może jednak okazać się zbyt kosztowny dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z podcastami. W takim przypadku warto rozważyć tańsze alternatywy:

  • Shure MV7X – młodszy brat SM7B, oferuje świetne parametry w przystępniejszej cenie. Sprawdzi się w domowym studiu nagrań, zapewniając dobrą jakość dźwięku.
  • Shure SM48-LC – budżetowa opcja, wyposażona w przełącznik on/off. To mikrofon głównie sceniczny, ale z powodzeniem można go wykorzystać do nagrywania podcastów. Choć różnica jakości będzie zauważalna, jest to świetny wybór na start.

Mikrofon dynamiczny do wokalu Shure SM48-LC

Bez względu na wybraną opcję, pamiętaj, że każdy projekt ma swój początek. Nawet prostszy mikrofon może wystarczyć, by rozpocząć nagrywanie i rozwijać swoją pasję. Z czasem, gdy podcast nabierze rozpędu, możesz rozważyć inwestycję w bardziej zaawansowany sprzęt.

Jaki mikrofon dynamiczny do studia i na scenę (do wokalu)?

Scena to specyficzne środowisko, gdzie sprzęt musi sprostać wyzwaniom takim jak wysokie ciśnienie akustyczne, sprzężenia, wilgoć, a czasem nawet niespodziewane upadki. Dynamiczne mikrofony radzą sobie z tym lepiej niż pojemnościowe – są bardziej odporne na uszkodzenia i trudniejsze warunki pracy.

Choć niektórzy wokaliści decydują się na tańsze modele, warto postawić na mikrofony co najmniej ze średniej półki. Tanie rozwiązania mogą negatywnie wpłynąć na jakość odbioru przez publiczność, a nawet utrudnić występ.

Studio, nawet domowe, to zupełnie inne warunki. Mikrofony są tu mniej narażone na uszkodzenia, co pozwala na wybór sprzętu o wyższej jakości. Jeśli jednak budżet jest ograniczony, lepiej zainwestować w uniwersalny mikrofon, który sprawdzi się zarówno na scenie, jak i w studiu. Polecane wcześniej Shure SM7B i MV7X to świetne modele do nagrań studyjnych, ale ich zastosowanie na scenie jest ograniczone.

Które modele mikrofonów dynamicznych warto rozważyć do wokalu?

  • Shure BETA 58A: doskonały wybór zarówno do studia, jak i na scenę. Jego podbicie w zakresie średnich tonów i podcięcie basów sprawia, że wokal wyraźnie wybija się na tle instrumentów. Superkardioidalna charakterystyka minimalizuje zakłócenia z otoczenia, co czyni go idealnym mikrofonem dla wokalistów głównych i chórków.
  • Shure SM58: jeden z najbardziej znanych i cenionych mikrofonów na świecie. Wytrzymała konstrukcja i wysoka jakość dźwięku sprawiają, że korzystają z niego zarówno gwiazdy muzyki, jak i mówcy. SM58 zapewnia ciepły, klarowny dźwięk i świetnie tłumi szumy otoczenia, niezależnie od miejsca – od małego klubu po stadion.

W studiu niezbędny będzie interfejs audio, który umożliwi nagranie dźwięku na komputerze. Dobrym wyborem jest na przykład Presonus AudioBox iTwo – kompaktowe urządzenie z wejściami na dwa mikrofony, zasilaniem fantomowym i liniowym wejściem instrumentalnym. W zestawie znajduje się także oprogramowanie DAW, co czyni ten interfejs idealnym zarówno do podcastów, jak i nagrań muzycznych.

Interfejs audio PreSonus AudioBox iTwo

Na scenie mikrofon zwykle wpinany jest do miejscowego powermiksera, co eliminuje konieczność korzystania z dodatkowego sprzętu. To kolejny powód, dla którego dynamiczne mikrofony są tak uniwersalne i popularne w pracy na żywo.

Mikrofon dynamiczny do nagrywania instrumentów

Nie każdy mikrofon dynamiczny poradzi sobie z rejestrowaniem instrumentów równie dobrze, jak z nagrywaniem wokalu. Jeśli jednak mikrofon potrafi wiernie uchwycić brzmienie rozkręconego pieca gitarowego, prawdopodobnie zarejestruje również głos. To cenna wskazówka dla tych, którzy poszukują uniwersalnego rozwiązania w ograniczonym budżecie.

Różnica między mikrofonami instrumentalnymi stosowanymi na scenie i w studiu jest niewielka. Zazwyczaj można używać tego samego sprzętu w obu środowiskach. Mikrofony instrumentalne są bardziej wytrzymałe niż te przeznaczone do wokalu, dzięki czemu dobrze radzą sobie z intensywnymi dźwiękami i trudnymi warunkami. Choć mogą być mniej precyzyjne w odwzorowywaniu szczegółów, nadrabiają wszechstronnością i trwałością.

Polecane mikrofony do instrumentów:

  • Shure SM57: ten mikrofon wyróżnia się doskonałą charakterystyką kardioidalną, która minimalizuje zbieranie dźwięków z otoczenia. Dzięki temu świetnie sprawdza się przy nagrywaniu perkusji, gitar czy dętych instrumentów. Jego wytrzymała konstrukcja oraz czyste i dynamiczne brzmienie czynią go jednym z najbardziej wszechstronnych mikrofonów w swojej klasie.
  • Shure 545SD: mikrofon z solidnym systemem antywstrząsowym i cichym włącznikiem magnetycznym. Świetnie radzi sobie z redukcją sprzężeń zwrotnych, co czyni go idealnym wyborem zarówno do nagłaśniania, jak i nagrywania instrumentów w różnych warunkach. Jego trwałość i łatwość obsługi sprawiają, że jest chętnie wykorzystywany przez profesjonalistów.
  • Shure PGA57: kompaktowy i trwały mikrofon dynamiczny zaprojektowany specjalnie z myślą o instrumentach elektrycznych i akustycznych. Oferuje precyzyjne odwzorowanie dźwięku oraz solidną obudowę, która chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi. To niezawodne narzędzie zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych muzyków.

Klasyczny mikrofon instrumentalny Shure 545SD

Mikrofon dynamiczny do zadań reporterskich

Mikrofony reporterskie to specyficzna kategoria, choć w wielu sytuacjach można z powodzeniem wykorzystać modele sceniczne. Ich trwałość, odporność na warunki zewnętrzne oraz uniwersalność sprawiają, że doskonale radzą sobie również w pracy terenowej. Warto jednak zwrócić uwagę na szczególne wymagania stawiane mikrofonom reporterskim.

Tego typu mikrofony są zazwyczaj dłuższe, co ułatwia rejestrowanie głosu rozmówcy podczas wywiadów czy sond ulicznych. Dzięki większej długości mikrofon można trzymać w wygodnej pozycji – na wysokości klatki piersiowej – co wygląda bardziej profesjonalnie i eliminuje potrzebę przesuwania mikrofonu między rozmówcami. Długi kształt pozwala również na zmniejszenie czułości urządzenia, co ogranicza zbieranie hałasów z otoczenia, takich jak dźwięki przejeżdżających samochodów.

Który model mikrofonu dynamicznego się sprawdzi? Na przykład Shure SM63LB, czyli mikrofon reporterski o wydłużonej konstrukcji, który umożliwia precyzyjne rejestrowanie głosu rozmówcy nawet w trudnych warunkach terenowych. Jego kierunkowa charakterystyka kardioidalna skutecznie redukuje zakłócenia z otoczenia, a solidna konstrukcja gwarantuje odporność na uszkodzenia. SM63LB to praktyczne i profesjonalne narzędzie, które sprawdzi się zarówno w pracy reporterów, jak i w nagraniach terenowych.

Mikrofon dynamiczny Shure SM63LB

Kilka porad dotyczących używania mikrofonów dynamicznych

Nagrywanie to proces, w którym błędy są naturalne i często nieuniknione. Jednak przestrzegając kilku prostych zasad, możesz poprawić jakość nagrań i uniknąć frustracji. Oto kilka praktycznych wskazówek:

  1. Stosuj osłonę na mikrofon: choć mikrofony dynamiczne mają wbudowane osłony pod kopułkami, warto dodatkowo nałożyć zewnętrzną osłonę (np. gąbkę lub pop-filtr). Pomoże to zredukować artefakty, takie jak niechciane dźwięki wywołane przez oddech czy wybuchowe głoski, które mogą być trudne do usunięcia w postprodukcji.
  2. Zachowaj odpowiednią odległość od mikrofonu: nigdy nie przystawiaj źródła dźwięku bezpośrednio do mikrofonu. Zostaw odległość około pięści (5-10 cm) między ustami a mikrofonem. Zbyt bliska odległość może wzmocnić dźwięk i nadać mu intymny charakter, co nie zawsze jest pożądane.
  3. Nagrywaj testowo i dostosuj gain: przed rozpoczęciem właściwego nagrania wykonaj próbę, aby dostosować poziom wzmocnienia (gain). Lepiej ustawić go nieco niżej, ponieważ przesterów spowodowanych zbyt dużą czułością nie da się usunąć, podczas gdy ciche nagranie można wzmocnić w edycji.
  4. Ustaw statyw stabilnie: upewnij się, że statyw jest ustawiony w taki sposób, aby uniknąć przypadkowego uderzenia. Jeśli osoba nagrywająca ma skłonność do gestykulacji, odchyl statyw, aby nie znalazł się na drodze rąk. Dźwięk uderzenia w statyw może zrujnować całe nagranie.
  5. Dbaj o kabel mikrofonowy: jeśli korzystasz z mikrofonu na kablu, upewnij się, że przewód jest ułożony w sposób bezpieczny, aby nikt go nie zahaczył ani nie przypadkowo nie pociągnął.
  6. Nagrywanie bez statywu: jeśli trzymasz mikrofon w ręce, zwiększ jego czułość i staraj się utrzymywać stałą odległość od ust. Jeśli to trudne, zmniejsz czułość i trzymaj mikrofon blisko ust, ale pamiętaj o zastosowaniu osłony i utrzymaniu stałej głośności. Nagłe podniesienie głosu może spowodować nieodwracalny przester.
  7. Eksperymentuj i baw się dobrze: nie obawiaj się próbować różnych ustawień i publikować swoich nagrań. Każda sesja to okazja do nauki i rozwijania umiejętności.

Stosując te zasady, możesz zwiększyć jakość swoich nagrań i uniknąć częstych problemów technicznych, które mogą przeszkodzić w realizacji Twoich projektów.

Sprawdź ofertę mikrofonów dynamicznych w x-komie