(function (g, e, n, es, ys) {g['_genesysJs'] = e;g[e] = g[e] || function () {(g[e].q = g[e].q || []).push(arguments)};g[e].t = 1 * new Date();g[e].c = es;ys = document.createElement('script'); ys.async = 1; ys.src = n; ys.charset = 'utf-8'; document.head.appendChild(ys);})(window, 'Genesys', 'https://apps.mypurecloud.de/genesys-bootstrap/genesys.min.js', {environment: 'euc1', deploymentId: '3860fa2d-3a22-4040-8d15-a1b5df24b429'});
x-kom - Sklep komputerowyx-kom - Sklep komputerowy
Wszędzie
Wszędzie
Laptopy i komputery
Smartfony i smartwatche
Podzespoły komputerowe
Gaming i streaming
Urządzenia peryferyjne
TV i audio
Smarthome i lifestyle
Akcesoria

Najlepsze ustawienia grafiki do Assassin’s Creed: Shadows. Jak mieć więcej fps?

Autor artykułu: Bartosz Woldański
Bartosz Woldański
Zaktualizowano: 26-03-2025
AC Shadows to pierwsza gra z serii Assassin’s Creed, która powstała z myślą wyłącznie o PC oraz konsolach PS5 i Xbox Series X/S. To z automatu przyczyniło się do wzrostu oczekiwań – przynajmniej względem szaty graficznej. Assassin’s Creed: Shadows napędza nowa wersja dobrze znanego z cyklu silnika Anvil. Gra jest bardziej wymagająca sprzętowo niż jakakolwiek wcześniej odsłona serii. Czy da się poprawić fps, zachowując jednocześnie dobrą jakość grafiki? Sprawdź najlepsze ustawienia do Assassin’s Creed: Shadows.

postać naoe w ac shadows

Jak zwiększyć fps w Assassin’s Creed: Shadows?

Od czasu Valhalli minęło niespełna 5 lat, więc fani serii Assassin’s Creed oczekiwali w końcu nowej jakości. Czy tę nową jakość dostarcza Assassin’s Creed: Shadows? Zdania są podzielone, ale pod względem grafiki czuć skok, nawet jeśli ostatecznie przekłada się on miejscami na nierówną oprawę wizualną.

Autorski silnik Anvil oznacza jednak brak wczytywania shaderów i nieustannego stutteringu, który nęka produkcje oparte na mocno wykorzystywanym przez deweloperów Unreal Engine 5. Ubisoft tym razem przyłożył się do wersji PC – przynajmniej pod kątem zróżnicowania opcji graficznych, bo optymalizacja to inna bajka – więcej o niej w poniższym poradniku.

Przeczytaj o wymaganiach sprzętowych i optymalizacji oraz zobacz testy wydajności AC Shadows:

Czy szeroki wybór ustawień graficznych pozwala cieszyć się grą na skrajnie różnych komputerach?  Czy uatrakcyjnienia w postaci efektownie wyglądającej i dynamicznie zmieniającej się pogody (są też różne pory roku!), złożonego zwirtualizowanego systemu geometrii, który przypomina Nanite z Unreal Engine 5, czy globalnego oświetlenia opartego na ray tracingu uzasadniają wzrost wymagań sprzętowych?

zima w ac shadows

To, co pierwsze rzuca się w oczy, to zaskakująco niski fps, jeśli zdecydujesz się uruchomić AC Shadows bez wspomagaczy w postaci DLSS, FSR lub XeSS. Jak wyłączysz Frame Generation, to czujesz, jakby Twój komputer został znokautowany w pierwszej rundzie i nie ma ani grama siły, by się podnieść i walczyć do końca o każdą klatkę. Przegrywa sromotnie w walce z AC Shadows, a Ty musisz się pogodzić z marnym losem swojego sprzętu, który może wymagać do tej gry solidnego upgrade’u.

Ale czy na pewno? A może da się coś z tym zrobić? Na szczęście większość ustawień ma kilka stopni jakości, a teoretycznie spore możliwości konfiguracyjne mogą dać poczucie, że gra nie wymaga nie wiadomo jakich kombinacji alpejskich, by zachować wysoki fps bez przesadnej utraty jakości obrazu (ten prezentuje się ładnie nawet przy średnich detalach!). Jak więc zwiększyć fps, bawiąc się ustawieniami grafiki?

AC Shadows – najlepsze ustawienia graficzne

W Assassin’s Creed: Shadows możesz wybierać między pięcioma ustawieniami grafiki (niskimi, średnimi, wysokimi, bardzo wysokimi i ultrawysokimi). Nie każda jednak opcja ma tyle stopni jakości, ale wybór okazał się na tyle duży, że jest nad czym się głowić, oj, jest.

Natywnie AC Shadows sprawia wrażenie gry stworzonej z myślą o iście konsolowej jakości (tj. 30 fps), a uzyskanie nawet w niższych detalach 60 klatek może być nie lada wyzwaniem, nawet bez ray tracingu (a konkretnie po ograniczeniu go wyłącznie do kryjówki). Jeśli nie masz odpowiednio wydajnego GPU do RT, zmniejsz ten efekt do minimum.

otwarty świat w ac shadows

Włączenie maksymalnego śledzenia promieni obniża względem samego rozpraszania (na całej mapie) wydajność nawet o 10 klatek. Odbicia lustrzane są więc miłym dodatkiem, z którego możesz zrezygnować, a jednocześnie zachowasz optymalne oświetlenie scen (nie jest ono wtedy takie „płaskie”). Jak już ustawisz ray tracing, nie musisz ograniczać mocno jego jakości, bo okazuje się, że między skrajnościami przyrost jest marginalny (zaledwie kilkuprocentowy).

Śledzenie promieni nie jest jedyną mocno obciążającą opcją. Do najbardziej wymagających sprzętowo ustawień graficznych AC Shadow należą:

  • Globalne oświetlenie ze śledzeniem promieni
  • Jakość źródeł światła (w nocy)
  • Jakość cieni
  • Odległość wczytywania
  • Odległość rysowania

W ogólnym rozrachunku zmiana wielu opcji graficznych nie poprawia tak fps, jakby się tego chciało, dlatego nie w każdym przypadku warto rezygnować z (bardzo) wysokiej jakości. Największy przyrost daje obniżenie do ogólnych średnich detali – różnice pomiędzy pozostałymi ustawieniami są zdecydowanie skromniejsze. Nie warto jednak tego robić z powodu, o którym wspomniałem przed chwilą.

Poznaj polecane ustawienia graficzne do Assassin’s Creed: Shadows:

Najlepsze ustawienia graficzne – Assassin’s Creed: Shadows
Pole widzenia
90–100
Rozdzielczość
Ustaw natywną rozdzielczość swojego monitora.
Rozdzielczość dynamiczna
Wyłączona
Typ upscalera
DLSS (GeForce RTX), FSR (Radeon), XeSS (Intel ARC)
Jakość upscalera
„Jakość” lub ewentualnie „Zbalansowany”
Generacja klatek
DLSS (GeForce RTX) lub FSR (pozostałe)
Rozmycie w ruchu
Włączone lub wyłączone – według preferencji
Aberracja chromatyczna
Wyłączona
Globalne oświetlenie RT
Rozpraszanie wszędzie lub ograniczone do kryjówki (na słabszych GPU)
Ogólne ustawienia
Własne
Jakość śledzenia promieni
Bardzo wysoka
Jakość BVH
Bardzo wysoka
Efekty ekranowe
Wysokie lub średnie (na słabszym GPU)
Jakość źródeł światła
Bardzo wysoka lub wysoka (na słabszym GPU)
Jakość cieni
Bardzo wysoka lub średnia (na słabszym GPU)
Pamięć strumieniowania tekstur
Ultrawysoka lub średnia (na GPU z 8 GB VRAM-u)
Efekty postprocesowe
Wysokie
Jakość wody
Ultrawysoka
Jakość cząstek
Ultrawysoka
Odległość wczytywania
Wysoka
Odległość rysowania
Wysoka lub średnia
Mikropoligon
Wysoka
Jakość terenu
Bardzo wysoka
Deformacje
Wysokie
Liczba drobnych elementów
Bardzo wysoka
Tekstury wirtualne
Wysokie
Jakość postaci
Ultrawysoka
Pasma włosów
Dla wszystkich postaci albo tylko dla postaci gracza
Jakość chmur
Bardzo wysoka
Jakość mgły
Bardzo wysoka

Gra w tych ustawieniach w rozdzielczości 3440 x 1440 pikseli wykorzystuje w zależności od lokacji średnio 7-9 GB (mowa o faktycznym zużyciu, a nie alokacji). Do 4K i maksymalnych detali wystarczy GPU z 12 GB VRAM-u.

Wpływ ustawień grafiki na wydajność Assassin’s Creed: Shadows

AC Shadows jest miłą odmianą od ostatnio przesadnie wymagających pod względem VRAM-u gier. Ma zaskakująco skromny apetyt nie tylko na pamięć graficzną, ale i operacyjną. Nie jest też grą, która mocno polega na mocy procesora.

W nowym Asasynie najbardziej liczy się karta graficzna, zwłaszcza że gra obsługuje natywnie mocno sprzętożerny ray tracing. Bez obaw, posiadacze GPU bez obsługi śledzenia promieni (albo oferujących kiepską wydajność w tych zastosowaniach) mogą ograniczyć efekt do kryjówki.

Zmiana ogólnych opcji graficznych nie wpływa drastycznie na wyniki wydajności – wyjątek stanowi przeskok z wysokich na średnie. Jak możesz zresztą ocenić po liście polecanych ustawień, często wystarczyć zrezygnować z najwyższego stopnia jakości albo pozmniejszać tylko wybrane z nich. Dzięki temu zachowasz wysoką jakość grafiki.

porównanie wydajności między ustawieniami grafiki w ac shadows

Test przeprowadzony był podczas rozgrywki w wybranej przeze mnie lokacji oraz obejmował w każdym przypadku maksymalny tryb ray tracingu, jakościowe DLSS 3 z Frame Generation oraz lepsze proponowane ustawienia graficzne (wariant dla słabszych GPU z ograniczeniem śledzenia promieni da mocniej odczuwalny przyrost fps).

Porównanie graficzne Assassin’s Creed: Shadows

Porównałem w AC Shadows wszystkie dostępne ustawienia grafiki (niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie, ultrawysokie oraz własne, czyli dobrane przeze mnie zgodnie z powyższymi rekomendacjami). Optymalne pod względem wydajności plasują się między wysokimi a bardzo wysokimi, oferując pod wieloma względami jakość zbliżoną do ultrawysokich.

 
Optymalne
Ultrawysokie
Optymalne
Ultrawysokie
 
 

Jak wydajność AC Shadows skaluje się z ustawieniami grafiki?

Ustawienia graficzne w Assassin’s Creed: Shadows, mimo rozbudowania oraz kilku stopni jakości, nie zmieniają drastycznie wydajności. Skalowanie nie działa idealnie – małe przyrosty fps nie zawsze są gwarancją niewielkiego spadku jakości obrazu i szczegółowości detali.

jazda konna w deszczu w ac shadows

Ograniczenie natywnego ray tracingu do kryjówki oraz zmniejszenie części ustawień poniżej wysokich pozwala jednak uzyskać znośną płynność na słabszych kartach (pokroju np. RTX-a 4060). Pod warunkiem, że nie zrezygnujesz z technik skalowania oraz generowania klatek.

Jeśli myślisz o zakupie GPU do AC Shadows, wybierz takie, które obsługuje Frame Generation i sprawdza się dobrze w śledzeniu promieni – to najlepsza możliwa opcja do tej gry, która pozwoli cieszyć się wysoką płynnością bez mocnych cięć detali. Niestety, Ubisoft zoptymalizował swoją produkcję ewidentnie pod techniki graficzne. Bez nich wydajność pozostawia wiele do życzenia, którą tylko częściowo da się podreperować modyfikacjami w ustawieniach graficznych.

Przeczytaj również:

Autor poradnika: Bartosz Woldański