[AKTUALIZACJA] Wyjaśnienie w sprawie bezpieczeństwa danych logowania
W artykule znajdziesz
[AKTUALIZACJA 01.06.2023 r. 14:00]
Kolejne dane zostały udostępnione
W sieci pojawiła się kolejna baza danych z hasłami, które zostały skradzione z komputerów użytkowników. Niewielka część z nich dotyczy naszych klientów.
Zablokowaliśmy te konta, a do ich właścicieli wysłaliśmy mejlem prośbę, aby zmienili hasło. Można to zrobić na stronie www.x-kom.pl/przypomnienie-hasla.
Monitorujemy sytuację i reagujemy na bieżąco.
[AKTUALIZACJA 31.05.2023 r. 9:00]
Jak doszło do udostępnienia danych
O udostępnieniu haseł jako pierwszy poinformował portal Zaufana Trzecia Strona. Zgodnie z informacjami portalu, baza została opublikowana na jednym z forów w anonimowej sieci Tor. W bazie znalazło się kilka milionów loginów i haseł. Hasła nie są zaszyfrowane, więc każdy może ich użyć, żeby dostać się do kont użytkowników.
Udostępnione dane tylko w niewielkim zakresie dotyczą kont w naszym sklepie – w bazie znajdują się też dostępy do, między innymi, kont e-mail, serwisów rządowych, mediów społecznościowych i banków.
Co było przyczyną
Adam Haertle z serwisu Zaufana Trzecia Strona sugeruje, że dane zostały wykradzione przez złośliwe oprogramowanie zainstalowane na komputerach użytkowników. Hasła w udostępnionej bazie były prawdopodobnie zapisane w przeglądarkach internetowych ofiar.
Nasza analiza potwierdziła, że nie doszło do żadnego wycieku z naszej strony. Nikt nie uzyskał nieuprawnionego dostępu do naszych baz z danymi klientów.
Zablokowaliśmy zagrożone konta
Dla bezpieczeństwa zablokowaliśmy zagrożone konta i wysłaliśmy prośbę o zmianę hasła do ich użytkowników. Konta będą nieaktywne do czasu, aż osoby te ustawią nowe hasło do swojego konta. Można to zrobić na stronie www.x-kom.pl/przypomnienie-hasla
Czy moje konto jest zagrożone
Jeśli korzystasz z zapamiętywania hasła w przeglądarce – radzimy również zmianę hasła w innych portalach. Rozważ zmianę hasła na innych stronach, szczególnie jeśli używasz tego samego hasła w kilku miejscach.
Jeśli Twoje hasło zostało wykradzione z powodu złośliwego oprogramowania na Twoim komputerze – sama zmiana hasła może nie wystarczyć. Oprogramowanie może wciąż znajdować się na Twoim sprzęcie. Poproś o wsparcie specjalistę w zakresie cyberbezpieczeństwa. Jeśli nie masz takiej możliwości – możesz też przywrócić ustawienia fabryczne swoich urządzeń.