Jaki monitor dla grafika komputerowego? Wybieramy idealny panel

Pomysły na nowe kreacje i projekty rodzą się w głowie grafika. Jednak realnych kształtów nabierają dopiero na ekranie monitora, który z uwagi na specjalistyczne zastosowanie musi spełniać określone wymagania. Jaki więc powinien być monitor dla grafika? Jakie funkcje i parametry ma zapewniać? O tym przeczytasz w naszym poradniku.

Spis treści:

  1. Przede wszystkim kolory i ich kalibracja.
  2. Czy rodzaj matrycy ma aż takie znaczenie?
  3. Rozdzielczość, proporcje obrazu oraz przekątna ekranu.
  4. Porty i funkcje usprawniające pracę z grafiką komputerową.
  5. Polecane monitory dla grafika.
Jak wybrać monitor? Poznaj kluczowe funkcje i najważniejsze parametry
 

Monitor jest dla grafika narzędziem pracy. Wyspecjalizowanym narzędziem, od którego jako grafik, fotograf lub architekt oczekujesz określonych parametrów. Monitor zapewnia Ci przestrzeń roboczą, gdzie przy pomocy programów tworzysz m.in.: wizualizacje, grafiki, logotypy, czy materiały marketingowe. Obrabiasz także zdjęcia albo montujesz filmy.

Twój monitor musi zatem obsługiwać szeroki zakres kolorów. To po pierwsze. Po drugie, oferować rozdzielczość adekwatną do realizowanych projektów. Po trzecie, mieć na tyle przestronny ekran, żeby obsługa programu była komfortowa. I wreszcie po czwarte, zapewniać możliwość zmiany ustawień położenia (przede wszystkim wysokości, kąta nachylenia oraz orientacji z poziomej na pionową).

Być może dopiero zaczynasz przygodę z grafiką komputerową i nie wiesz czego oczekiwać od panelu dla grafika. Być może masz już taki w domu, ale nie zadowala Cię jakość kolorów i myślisz nad wymianą, lecz tym razem chcesz dokonać trafnego wyboru. Podczas lektury naszego poradnika przybliżymy Ci najważniejsze cechy monitora do grafiki komputerowej.

Przede wszystkim kolory i ich kalibracja

Paleta barw, czyli odwzorowanie kolorów na ekranie monitora

Będąc grafikiem, każdego dnia korzystasz z kolorów. Rozumiesz ich rolę, bo wiesz, jak silnie oddziałują na finalny wygląd kreacji (banneru, bilbordu, ulotki, reklamy GDN) albo wizualizacji. Intensywność barw definiuje przecież charakter grafik, przykuwa wzrok, potęguje realizm i wzmacnia przekaz całej kreacji. Zagrajmy fontem i kolorami – graficy często uciekają się do tego zabiegu. I nie ma się co dziwić. Jest genialny w swej prostocie.

W monitorze dla grafika ważna jest także głębia kolorów. Matryce 8-bitowe (oferujące 16,7 miliona kolorów) znajdziesz już w modelach biurowych, ale profesjonalne konstrukcje korzystają z palety 10-bitowej, wyświetlając aż 1,1 miliarda (!) barw.

Paleta sRGB

Zajmując się szeroko rozumianą grafiką komputerową, potrzebujesz szerokiego spektrum barw. Co do tego nie ma wątpliwości. Minimalny wymóg to paleta sRGB, dobra dla początkującego grafika lub do tworzenia kreacji na potrzeby własne, lub domowe. W każdym razie nie profesjonalne, bo sRGB to jeszcze trochę za mało, aby uzyskać płynny gradient oraz subtelność w relacji światło – cień.

Paleta Adobe RGB

Pełniejszy poziom odwzorowania kolorów zapewnia paleta Adobe RGB. W jej zasięgu mieści się szersza gama zieleni, przydatna, gdy tworzysz materiały do druku albo obrabiasz zdjęcia. W kreacjach internetowych nie jest już wymagana, bo monitor odbiorcy najpewniej nie odwzoruje tak szerokiego spektrum barw. Mówiąc o dobrym pokryciu palety Adobe RGB, myślimy o współczynniku przynajmniej 90%. Różnice pomiędzy paletą sRGB a Adobe RGB obrazuje poniższa grafika.

porównanie palety sRGB i palety Adobe RGB

Kalibrowanie kolorów

Skąd wiadomo, że kolory wyświetlane na ekranie monitora są takimi, jakimi być powinny? I czy możesz mieć w ogóle pewność, że kolory na materiałach drukowanych będą się prezentować tak, jak na wizualizacji? Odpowiedź jest prosta – wiesz o tym dzięki kalibracji kolorów.

Kalibracja jest procesem doboru wyświetlanych kolorów w oparciu o wzorcowe tabele. Dzięki kalibracji monitor wyświetla obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gradacji cieni (gamma).

Rozróżniamy dwa rodzaje kalibracji: programową (poprzez soft dostarczany przez producenta panelu) i sprzętową (z pomocą urządzenia pomiarowego, na przykład kalibratora do monitorów). Uczciwy wynik deltaE po kalibracji nie powinien przekraczać 1,5.

W założeniach obydwie metody mają za zadanie osiągnąć poprawne odwzorowanie tonalne dla każdej z barw podstawowych i wyświetlać biel o zadanych parametrach. W praktyce lepiej polegać na kalibracji sprzętowej, która zachowuje wszystkie tony, odcienie barw oraz płynną gradację.

Lecz jeśli sięgasz od razu po monitor dla grafika z górnej półki, możesz liczyć na fabryczną kalibrację. Ta zasada znajduje szczególne zastosowanie w monitorach marki Eizo oraz BenQ.

Profilowanie monitora

Dla własnej wygody zapisz ustawienia monitora w formie profilu, a najlepiej (jeśli to możliwe) kilku różnych, dopasowanych do konkretnych zastosowań. Zwłaszcza gdy Twoja praca wymaga zaangażowania to w obróbkę zdjęć, to stworzenia grafik do social mediów, to znowuż opracowania logotypu. Zmiana ustawień następuje wtedy błyskawicznie i zawsze do żądanych wartości. Bez ręcznej, karkołomnej, a do tego długotrwałej manipulacji w ustawieniach.

kalibrowanie monitora dla grafika

Czy rodzaj matrycy ma aż takie znaczenie?

Jeszcze niedawno obecność matrycy IPS monitorze była dla grafika sprawą fundamentalną. Wiodły one prym na rynku monitorów do grafiki i obróbki zdjęć, deklasując jakością kolorów oraz szerokimi kątami patrzenia modele wyposażone w matryce TN. Obecnie sytuacja nieco się zmienia, a to dzięki pojawieniu się matryc VA.

Są one ogniwem pośrednim pomiędzy IPS a TN. Oferują przy tym najlepszą czerń. Wiele modeli zapewnia ponadto szerokie kąty patrzenia (sięgające nawet 178°), a co za tym idzie, niezmienną jakość obrazu niezależnie od miejsca, z którego spoglądasz na ekran monitora. Są jednocześnie tańsze niż panele z matrycą IPS. Mało tego, gdy zależy Ci na zakrzywionym monitorze do grafiki, a nie chcesz inwestować dużych kwot, rozważ właśnie model z matrycą VA.

A co dalej z IPS? Czy należy je porzucić i przejść na stronę monitorów z matrycą VA? Aż tak radykalne zmiany nie są konieczne. Ważniejsza jest świadomość, że IPS to nie jedyny wybór, bo ciekawą alternatywą jest VA. Zanim jednak zdecydujesz się na konkretny model, zwróć jeszcze uwagę na jasność podświetlenia oraz kontrast. Być może to pomoże Ci przesądzić o wyborze tej czy innej matrycy.

szerokie kąty patrzenia monitora
 

Oprócz tego ważne jest, by ekran posiadał matową powłokę anti-glare. Światło nie odbija się w niej, kolory zachowują swą intensywność, a Ty widzisz przede wszystkim projekt, a nie swoje odbicie.

I jeszcze jedno – jeśli nie zajmujesz się montażem wideo, to nie potrzebujesz ani krótkiego czasu reakcji, ani wysokiego współczynnika odświeżania obrazu. Z tych parametrów po prostu nie skorzystasz.

Rozdzielczość, proporcje obrazu oraz przekątna ekranu

Minimalna rozdzielczość monitora do grafiki

Z uwagi choćby na skalowanie obrazu ważne jest, by monitor dla grafika obsługiwał przynajmniej rozdzielczość Full HD (1920 × 1080 px). Przynajmniej, bo optimum to podziałka QHD (2560 × 1440 px). Pierwsze skrzypce gra przecież odwzorowanie szczegółów, które w decydujący sposób wpływa na jakość tworzonej grafiki. Pikseloza nigdy nie wygląda dobrze, chyba się z nami zgodzisz.

Montaż wideo, obróbka zdjęć, czy grafiki w wyższej rozdzielczości w rozdzielczości 4K wymagają rzecz jasna panelu z taką właśnie podziałką. Pamiętaj tylko, że do obsłużenia rozdzielczości 4K niezbędny jest komputer z kartą graficzną z górnej półki, a nawet z układem z serii profesjonalnej NVIDIA Quadro, AMD Radeon Pro lub AMD FirePro.

równomierne podświetlenie ekranu monitora dla grafika

Proporcje obrazu, przekątna ekranu

Minimalną przekątną ekranu dla grafika, czyli zapewniającą komfort kreowania grafik, można określić jako 27”. Proporcje panelu zależą z kolei od specyfiki Twoich projektów. Oczywiście wraz ze wzrostem proporcji ekranu rośnie również jego przekątna, ale w przypadku najpopularniejszych paneli, tj. 16:9, mniej niż 27” raczej nie ułatwi pracy.

Monitor mniejszy niż wspomniane 27” będzie zwyczajnie niewygodny. Dlaczego? Pracując nad grafiką, korzystasz przecież z kilku okien, przenosząc między nimi poszczególne elementy kreacji. To naturalne, że dążysz do usprawnienia sobie pracy, żeby trwała możliwie jak najkrócej i była dla Ciebie jak najmniej męcząca. Dlatego tak istotna jest duża przestrzeń robocza, a taką zapewnia panel 27” lub większy.

A kiedy sprawdzi się monitor ultrapanoramiczny? Taki 21:9, czy nawet 32:9? Wtedy, gdy zależy Ci na ułożeniu dwóch (lub więcej) okien obok siebie (na przykład dla czerpania inspiracji lub porównywania projektów między sobą) albo gdy montujesz film (interfejsy programów do montażu wygodniej obsługuje się na panelu UltraWide). Rozważ zakup takiego monitora również wtedy, gdy zajmujesz się Web designem. W jednym oknie otworzysz narzędzia deweloperskie, w drugim ujrzysz podgląd gotowego projektu.

Zobacz monitory UltraWide

Porty i funkcje usprawniające pracę z grafiką

Złącza niezbędne i te, które warto rozważyć

W codziennym, czyli biurowym lub domowym zastosowaniu, raczej nie myślisz o portach. Jednak jako grafik powinieneś, z uwagi na charakter swojej pracy. Zróbmy test – czy rozglądając się za dobrym monitorem do grafiki, sprawdzasz obecność złącza DisplayPort? Nie? A to błąd, bo dzięki DisplayPort monitor przetwarza więcej kolorów niż HDMI. Pozostałe porty nie są już tak ważne dla samej pracy, choć mogą podnieść jej komfort.

Obecność USB w obudowie monitora pozwala szybko podłączyć kolejne akcesorium (np. manipulator albo dysk zewnętrzny), bez odstawiania skrzynki i sięgania do tylnego panelu. A jeśli lubisz pracować przy muzyce, sprawdź, czy monitor posiada wtyk minijack. Podłączysz wtedy słuchawki lub głośniki. Alternatywą są głośniki wbudowane, które, po pierwsze, nie zajmują miejsca na biurku, a po drugie, likwidują konieczność zakupu dodatkowych akcesoriów, czyli wydania kolejnej sumy pieniędzy. Mankamentem jest jakość dźwięku. Kinowych wrażeń ani przestrzennego brzmienia raczej nie doświadczysz, ale utwory będą odtwarzane.

Regulacja ustawień monitora

Od zakresu ustawień monitora zależy nie tylko komfort pracy, ale i jej ergonomia. Mało tego, do realizacji pewnych zadań funkcja taka, jak pivot, jest wprost niezbędna. Skorzystasz z niej np. podczas projektowania i kodowania landing page’y, czy zajmując się składaniem publikacji (podgląd wydruku jest najwygodniejszy właśnie w pionie, bo nie wymaga scrollowania widoku).

Zobacz monitory z finkcją Pivot

Na pierwszy plan wysuwa się jednak regulacja wysokości ekranu monitora. Zasady ergonomii pracy podają, że górna ramka monitora powinna znajdować się na wysokości wzroku. Nie będziesz się dzięki temu garbić i zapobiegniesz bólom karku, jak i pleców. Poza tym, zmieniając wysokość fotela, zmienisz też wysokość usytuowania ekranu. On będzie podążał za Tobą, a nie odwrotnie.

Przydatna jest także zmiana położenia monitora w poziomie. Szczególnie podczas dzielenia się zawartością ekranu z innymi. Przekręca się wyłącznie ekran, a nie cały monitor, ciągnąc za sobą kable (które lubią się wtedy odpiąć) i rysując blat biurka.

Osłony boczne

Intensywność światła w pomieszczeniu zmienia się z biegiem godzin. To wynika z wędrówki słońca po nieboskłonie, co pociąga za sobą różnice w postrzeganiu kolorów na ekranie monitora. Aby temu zaradzić, rozważ zakup modelu z wbudowanymi osłonami bocznymi (nazywanymi tez kapturami). Są to panele, znajdujące się po bokach monitora i u jego góry. Utrzymują one stałą jasność pola roboczego (matrycy), zapewniając niezmienną intensywność wyświetlanych barw. Na tym polu prym wiodą konstrukcje Eizo.

Technologie chroniące wzrok

Praca z grafiką komputerową wymaga ciągłego wpatrywania się w ekran. Czasami przez wiele godzin, a zwłaszcza, gdy pracujesz na własny rachunek. Dbaj zatem o swoje oczy, korzystając z technologii chroniących wzrok. Twój monitor powinien oferować technologię Flicker-Free, która redukuje migotanie ekranu. Bo choć nie jest ono widoczne, to po kilku godzinach może dawać się we znaki.

Zobacz monitory z Flicker-Free

Polecane monitory dla grafików

polecane monitory dla grafików

Eizo CS2420-BK

Eizo CS2420-BK

Szeroki gamut kolorów to jego specjalność. Co więcej, krzywa gamma jest regulowana w fabryce dla każdej matrycy, co gwarantuje precyzję barw w zakresie od 0 do 255 odcieni. Ten 24-calowy monitor może też wyświetlać kolory z palety 10-bitowej. Udostępnia ponadto oprogramowanie do kalibracji ColorNavigator.

Nec MultiSync P242W

Nec MultiSync P242W

Oto 24-calowy monitor Full HD z matrycą IPS i ekranem, który daje się regulować na wysokość w zakresie 15 cm. Położenie ekranu daje się też zmieniać w pionie (pivot). Idealny do zastosowań graficznych oraz CAD/CAM. Dzięki 14-bitowej tablicy LUT przejścia między kolorami są płynne.

ASUS PA32UC-K

ASUS PA32UC-K

Szukając panelu 4K, pomyśl o tym monitorze. Jego certyfikowana matryca IPS UHD emituje światło o jasności 1000 nitów, oferując 85% pokrycia palety Rec. 2020, 99,5% Adobe RGB oraz 95% DCI-P, oraz 100% sRGB. Dodatkowo fabryczna kalibracja zapewnia deltaE mniej niż 2. Realizm obrazu potęguje ponadto tryb HDR.

Eizo CS2730-BK

Eizo CS2730-BK

Przekątna 27”, rozdzielczość WQHD, matowa matryca IPS oraz 1.07 miliarda wyświetlanych kolorów. Panel odwzorowuje również 99% palety barw Adobe RGB, odbierając 10-bitową informację o kolorze. Tu także krzywa gamma została indywidualnie wyregulowana w fabryce.

LG 31MU97Z-B

LG 31MU97Z-B

Do najważniejszych zalet monitora zaliczają się: 10-bitowa głębia kolorów, szerokie kąty widzenia, rozdzielczość DCI 4K, system Digital Cinema Color oraz precyzyjna fabryczna kalibracja kolorów. Panel potrafi także obsługiwać jednocześnie dwie przestrzenie barwowe – Adobe RGB i sRGB, dzieląc projekcję na pół.

BenQ PD2700Q

BenQ PD2700Q

W atrakcyjnej cenie otrzymujesz panel IPS 27” z kontrastem 1000:1, bogactwo 1,07 miliarda barw oraz 100% gamutu sRGB. Dla lepszego dostosowania jasności i kontrastów monitor otrzymał tryb Ciemnia, szczególnie przydatny w postprocessingu. Ten model ma poza tym wbudowany Tryb Animacji, dbający o spójność wyświetlanych odcieni. 

Eizo CG277-BK

Eizo CG277-BK

Jego atutem jest wbudowany sensor kalibracji, zapewniający idealne odwzorowanie kolorów. Pokrycie przestrzeni barwowej Adobe RGB liczy z kolei 99%. Jak przystało na panel wysokiej klasy, potrafi on wyświetlać kolory z 10-bitowej palety. Ciekawostką jest funkcja podglądu projektu na ekranie docelowym, co zapewnia oprogramowanie ColorNavigator.

Samsung C49HG90DMUX Curved

Samsung C49HG90DMUX Curved

Pora na obraz, który zachwyca jakością i rozmachem. Przekątna aż 49”, proporcje ekranu 32:9, zakrzywiona matryca VA, kontrast 3000:1 oraz technologie HDR i Quantum Dot Color. Tak przestronny ekran z łatwością podzielisz nawet na 4 ekrany, zyskując ogrom miejsca do kreatywnej pracy.

Przeczytaj też pozostałe poradniki o monitorach

jaki monitor dla gracza poradnikJaki monitor 4KJaki monitor do biura i do domu

Zobacz wszystkie monitory dla grafika w x-kom