Skaner do komputera należy do podstawowych urządzeń biurowych i służy przede wszystkim do digitalizacji dokumentów i zdjęć. Co to znaczy? Chodzi o przetworzenie fizycznego dokumentu w kopię w wersji cyfrowej o dobrej jakości, którą można traktować jako pełnoprawny dokument. Dzięki skanerowi błyskawicznie przekażesz mailowo podpisane przez Ciebie papiery bez konieczności wysyłania ich pocztą w wersji fizycznej i czekania kilku dni na dostarczenie.
Digitalizacja dokumentów ułatwia porządkowanie i archiwizację wszelkich pism, zaświadczeń czy faktur. Zapisany dokument w formie cyfrowej możesz umieścić w niszczarce, by pozbyć się zbędnego papieru. Takie dokumenty łatwiej też edytować i szukać w nich informacji, gdyż nie trzeba przekładać dziesiątek papierów i sprawdzać zawartości każdego z osobna. Wystarczy odpowiednio nazywać cyfrowe pliki i wyszukiwać je według przypisanej nazwy. Możesz też utworzyć kopię zapasową ważnego dokumentu, co znacznie zwiększy jego bezpieczeństwo.
Główne rodzaje skanerów dokumentów są trzy: płaski, szczelinowy i mobilny. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, które sprawiają, że jedne bardziej nadają się do biura, a drugie do użytku domowego lub profesjonalnego.
Skaner płaski to najczęściej polecany skaner do domu, ponieważ jest on najbardziej uniwersalny. Zbudowany ze szklanej płyty i pokrywy zazwyczaj stanowi część urządzenia wielofunkcyjnego, które oprócz skanowania może także drukować i kserować, dzięki czemu takie urządzenie jest w stanie zaspokoić większość podstawowych potrzeb biurowych w każdym domu. Ponadto skaner płaski ma największe możliwości skanowania zniszczonych dokumentów, więc docenią go przedsiębiorstwa zajmujące się archiwizacją różnego typu dokumentów pochodzących z różnych źródeł.
Skaner szczelinowy korzysta z rolki przewijającej papier i nie oferuje dodatkowych funkcji poza skanowaniem. Dlatego też jest mniejszy od skanera płaskiego i przydaje się tam, gdzie najważniejsza jest sama digitalizacja dokumentu, np. w gabinecie lekarskim. Taki skaner jest też zdecydowanie szybszy, ponieważ może zeskanować nawet kilkadziesiąt dokumentów w ciągu minuty, co jest kluczowym parametrem w przypadku dużych firm, gdzie codziennie skanuje się setki dokumentów. Z tego ten rodzaj urządzeń często jest wybierany jako skanery biurowe.
Skaner mobilny, znany także jako skaner przenośny, działa na takiej samej zasadzie, jak szczelinowy, ale może skanować mniej formatów papieru i występuje bez automatycznego podajnika dokumentów (ADF). Jest on za to w pełni mobilny, więc można zabrać go w podróż służbową lub łatwo przenosić z jednego pomieszczenia biurowego do drugiego bez przepinania wielu kabli.
Sam rodzaj skanera nie do końca definiuje to, czy będzie to dobre urządzenie do domu lub do biura. Bardzo ważnym parametrem jest także podajnik ADF, czyli automatyczny podajnik dokumentów, który stanowi opcjonalne wyposażenie skanera płaskiego i szczelinowego. W zależności od specyfikacji danego urządzenia możesz włożyć do podajnika nawet kilkadziesiąt dokumentów, które skaner automatycznie zeskanuje bez Twojej pomocy. Dzięki funkcji duplex, czyli skanowania dwustronnego nie musisz każdorazowo przekładać każdej ze stron, co znacznie przyspieszy proces skanowania i komfort pracy. Z tego względu skanery biurowe koniecznie powinny mieć podajnik ADF.
Oprócz budowy skanera do komputera jest jeszcze kilka innych parametrów, które są bardzo ważne podczas wyboru skanera domowego lub biurowego.
Jednym z ważniejszych parametrów jest typ sensora, od którego w dużej mierze zależy funkcjonalność skanera. Wyróżnia się dwa główne rodzaje sensorów: CIS i CCD.
Sensory CIS najlepiej sprawdzą się do użytku domowego i biurowego, ponieważ są tańsze, bardziej energooszczędne i mniejsze, więc zmieszczą się nawet na niewielkim biurku. Skanowanie dokumentów przebiega szybko i sprawnie, choć nie jest tak jakościowe jak w przypadku sensorów CCD. Skanery z sensorem CIS nie oferują bowiem najlepszej rozdzielczości czy odwzorowania kolorów, ale do podstawowych zastosowań w zupełności wystarczą.
Sensory CCD natomiast potrafią lepiej odwzorowywać kolory, cienie i przejścia tonalne, co najlepiej wykorzystają profesjonalni fotografowie. Skanery z takim sensorem mogą także skanować slajdy czy książki o skomplikowanej budowie, więc warto wybrać je wtedy, gdy skanowane są różnego rodzaju dokumenty w dużych ilościach.
Wybierając skaner do domu lub do biura, zwróć także uwagę na jego rozdzielczość optyczną odpowiadającą za szczegółowość skanu. Prawdopodobnie nie będziesz potrzebować większej rozdzielczości niż na poziomie 600 × 600 dpi lub 1200 × 1200 dpi, które dobrze radzą sobie ze skanowaniem dokumentów tekstowych. Podobnie sprawa ma się z innymi parametrami, takimi jak głębia koloru czy skala szarości, które odpowiadają za jakość cyfrowych kopii zdjęć. Do domowych i biurowych zastosowań skanera wystarczą podstawowe parametry, czyli np. 24- lub 30-bitowa głębia koloru.
Zobacz najlepsze skanery w x-kom
Ceny nowych skanerów mogą się bardzo różnić – tańsze modele kupisz już za 1000 złotych, natomiast te z wyższej półki nawet za 5000 złotych lub więcej. Wśród modeli dostępnych w cenie do 1500 zł możesz znaleźć skanery różnych marek, np. skanery Brother, skanery Epson czy skanery Canon.
Do domowego skanowania dokumentów wystarczy skaner z technologią CIS wykorzystujący światło LED, który zużywa znaczenie mniej energii niż urządzenia z przetwornikiem CCD. Natomiast dla miłośników fotografii i profesjonalistów – skaner z systemem HPO będzie strzałem w dziesiątkę, ponieważ oferuje najwyższą jakość obrazu. Taki skaner może skanować klisze i zdjęcia do wysokiej jakości postaci cyfrowej.
W większości przypadków wszystko, co musisz zrobić, aby skonfigurować skaner, to podłączyć go do swojego urządzenia. Podłącz kabel USB skanera do dostępnego portu USB w komputerze i włącz skaner. W systemie Windows możesz wybrać opcję Start > Ustawienia > Urządzenia > Drukarki i skanery, a na końcu kliknąć pozycję Dodaj drukarkę lub skaner. Zaczekaj na znalezienie skanerów w pobliżu, wybierz ten, którego chcesz użyć, a następnie wybierz pozycję Dodaj urządzenie.