Menu
x-kom - Sklep komputerowyx-kom - Sklep komputerowy
Wszędzie▼
✓Wszędzie
Laptopy i komputery
Smartfony i smartwatche
Gaming i streaming
Podzespoły komputerowe
Urządzenia peryferyjne
TV i audio
Smarthome i lifestyle
Akcesoria
  • Tych noworocznych postanowień dotrzymasz. Radzimy, jak to zrobić

Tych noworocznych postanowień dotrzymasz. Radzimy, jak to zrobić

·
Zaktualizowano: 3 dni temu

Co roku to samo: w pierwszych tygodniach stycznia siłownie są pełne, karnety i sprzęt sportowy sprzedają się jak świeże bułeczki, a firmy zajmujące się cateringiem dietetycznym mają ręce pełne roboty. Już pod koniec stycznia (lub nieco później) wszystko wraca do normy. U Ciebie też? Mamy na to sposób.

Co najczęściej postanawiamy?

W pierwszej kolejności zadbać o swoje zdrowie, czyli np.:

  • schudnąć,
  • zacząć uprawiać sport,
  • jeść zdrowo,
  • rzucić nałogi.

Kolejna kategoria postanowień noworocznych dotyczy naszego życia zawodowego, finansów i samorozwoju:

  • awansować,
  • więcej oszczędzać,
  • podszkolić język,
  • więcej czytać.

Są też i postanowienia, które podejmujemy, bo łatwo nam będzie ich dotrzymać:

  • nie zostać folkowym wokalistą w Innsbrucku,
  • kupić sobie coś ładnego,
  • wyrzucić listę postanowień z zeszłego roku…

Podpowiemy Ci, co możesz zrobić, by w swoich postanowieniach wytrwać, i dlaczego wcale nie musisz wybierać tych najłatwiejszych. Czy technologia może w tym pomóc? Jak najbardziej. Zacznij jednak cały proces od określenia celu.

W jaki sposób dotrzymać noworocznych postanowień?

Trzeba zacząć od ich poprawnego sformułowania. Przyda Ci się tutaj metoda SMART. Zgodnie z jej założeniami, Twój cel powinien być:

S – sprecyzowany (ang. specific)

M – mierzalny (ang. measurable)

A – osiągalny (ang. achievable)

R – istotny (ang. relevant)

T – określony w czasie (ang. time-bound)

cele SMART

Skoro już wiesz jak, to teraz:

  1. Jasno określ swój cel.

Cel – a nie życzenie. Nie „chciałbym/chciałabym zacząć biegać” (bo zacząć możesz wtedy nawet i w grudniu). Sprecyzuj: „będę biegać 3 razy w tygodniu po pół godziny” albo „będę jeść dwie dodatkowe porcje warzyw dziennie” albo „przeczytam 1 książkę tygodniowo”.

  1. Stwórz plan działania.

Kiedy już wiesz, że na przykład – chcesz biegać 3 razy w tygodniu, ustal też, w jaki sposób tego dokonasz. Zastanów się, czy potrzebujesz jakichś akcesoriów (np. butów do biegania, stroju, uchwytu na telefon, słuchawek czy też urządzenia monitorującego Twoją aktywność). Jeśli tak – czas je kupić.

Pomyśl również o tym, kiedy będziesz biegać – czy rano, przed pracą, czy po południu lub wieczorem. A może tylko w weekendy? Zastanów się także, co może Ci w tym przeszkodzić. Choroba? Niewyspanie, zmęczenie? Nagły wyjazd służbowy? Spotkanie ze znajomymi? Spadek motywacji? Teraz kiedy już wiesz, jakie są możliwe przeszkody, spróbuj wymyślić sposoby, by je pokonać. Może nadrobienie treningu w najbliższym możliwym dniu? Zmiana godzin? Zabranie ze sobą stroju sportowego na wyjazd? Może umawianie się na wspólne bieganie z kimś jeszcze?

Czy wiesz, że...
smartband a monitor aktywności
Smartband i monitor aktywności to nie to samo? Oba urządzenia pozwalają Ci kontrolować, jak często i dużo się ruszasz, mierzą ilość kroków i kontrolują jakość snu. Różnica tkwi na poziomie ich skomplikowania. Monitor aktywności potrafi rozpoznawać znacznie więcej dyscyplin, dlatego lepiej nadaje się dla sportowców. Jeśli jest wodoszczelny, możesz go używać nawet podczas pływania. Na tym zazwyczaj kończą się jego możliwości. Inteligentna opaska rozpoznaje mniej rodzajów aktywności sportowych, ale za to powiadamia Cię o połączeniach, SMS-ach czy też wiadomościach z komunikatorów. Dzięki temu dobrze się sprawdza w codziennym życiu i przy bardziej podstawowych aktywnościach (chód, bieg, jazda na rowerze).

Smartwatch, smartband, zegarek sportowy czy monitor aktywności? Który wybrać?

  1. Zastosuj metodę drobnych kroczków.

Zastanów się, czy osiągnięcie tak sformułowanego celu jest naprawdę realne. Jeśli do tej pory nie interesował Cię sport, nie wymagaj od siebie ciężkich treningów 5 razy w tygodniu. Zastanów się, od czego zaczniesz, by zrealizować swoje postanowienie. Może najpierw wystarczą 1–2 treningi tygodniowo, a gdy już będziesz w stanie, wtedy zaczniesz ćwiczyć częściej?

Dobrze jest to konkretnie zaplanować i podzielić rok na etapy. Na przykład w ciągu pierwszych trzech miesięcy ćwiczysz tylko raz w tygodniu, a w ciągu kolejnych stopniowo zwiększasz liczbę treningów.

  1. Weź pod uwagę możliwość niepowodzenia.

Jeśli planujesz zacząć coś nowego – np. trenować na siłowni albo biegać, uwzględnij także ewentualność, że ta aktywność Ci się nie spodoba. W takim przypadku nie przejmuj się, nie zmuszaj się do jej kontynuowania, ale zastąp ją czymś, co sprawia Ci przyjemność. Może lepsze będą treningi fitness, taniec albo jazda na rowerze?

Zewnętrzna motywacja

W pierwszej chwili, kiedy decydujesz się zacząć regularnie ćwiczyć, biegać, chodzić na basen czy też pokonywać dziennie kilka tysięcy kroków, przepełnia Cię zapał. Motywacji też nie brakuje. Po prostu chcesz i wiesz, że dasz radę. W pewnym momencie jednak ten ogień wygasa. Przeziębienie, zmęczenie po pracy lub wyjazd zaburzają regularność treningów. Pojawia się rutyna i nuda, która sprawia, że coraz częściej odpuszczasz, aż w końcu w ogóle przestajesz realizować swoje postanowienie.

A tak Ci zależało na tym, by więcej się ruszać, regularnie trenować czy też zadbać o swój sen…

W postanowieniach dotyczących zdrowego trybu życia może Cię wspomóc właśnie gadżet typu wearables – smartwatch lub smartband, który mierzy poziom Twojej aktywności w ciągu dnia. Za mało ruchu? Dostaniesz powiadomienie, że czas wstać od biurka. Osiągnięty cel? Urządzenie zawibruje, gdy wykonasz określoną liczbę kroków. Możesz także sprawdzić, ile kalorii udało Ci się spalić.

smartwatch profesora Muchy

W podobny sposób inteligentny zegarek pomaga także monitorować sen. To szczególnie przydatne, gdy chcesz zapewnić sobie odpowiednią ilość odpoczynku i nie wiesz, ile to właściwie jest. Spać 8 godzin czy tylko 6? A może lepiej 9? Wystarczy uważnie śledzić dostarczane przez smartwatch dane, by wiedzieć, co najlepiej działa i czy jesteś na dobrej drodze do osiągnięcia swojego celu.

Pamiętaj też, że ilość i jakość snu jest ściśle powiązana z Twoim metabolizmem. Jeśli planujesz poprawić swoją kondycję czy też schudnąć, warto brać pod uwagę takie szczegóły. Monitorowanie ich pomaga Ci również modyfikować cele lub sposób ich osiągnięcia w miarę potrzeb.

Zobacz smartwatche

Zobacz smartbandy

Zobacz zegarki sportowe

Podobnie jest z kontrolą pulsu. Jeśli masz określony cel swoich treningów, warto je dostosować do odpowiedniej wysokości tętna. Inny efekt osiągniesz, ćwicząc spokojnie, a inny – gdy dajesz z siebie wszystko do utraty tchu.

Zobacz pulsometry

Monitorowanie wagi również będzie prostsze. Możesz ją po prostu codziennie wpisywać do aplikacji powiązanej z urządzeniem. Jeśli wiesz, że nie będzie Ci się chciało tego robić, dobierz do zestawu inteligentną wagę, która sama prześle wyniki pomiarów na smartfon lub smartwatch.

Zobacz inteligentne wagi

A czy sam smartfon może się tutaj przydać? Jak najbardziej. Jego główną zaletą jest możliwość zainstalowania przydatnych aplikacji. A w kwestii postanowień noworocznych masz spore pole do popisu. Odpowiedni model będzie też niezbędny do wykorzystania pełni potencjału inteligentnych zegarków.

Zobacz wszystkie smartfony

Sprawdź również rankingi smartfonów, aby wybrać najlepszy model w określonym budżecie, zwłaszcza gdy dbanie o domowe finanse to kolejne z Twoich noworocznych postanowień.

Wyrabianie nawyków

W tym celu potrzebujesz narzędzia, które wspomoże Twoją walkę. W śledzeniu nawyków i pilnowaniu postępów pomogą specjalne aplikacje. W Google Play znajdziesz takie jak: Habitica, Quitzilla (służąca przede wszystkim do porzucania złych nawyków), Goal Tracker czy Śledzenie Nawyków Loop. W App Store również nie brakuje możliwości: Habitica, Productive – Habit Tracker, Coach.me.

Szczególnie popularnym rozwiązaniem jest wymieniona wyżej Habitica, która zamienia Twoją codzienną pracę nad nawykami w grywalizację.

Współcześnie wiele osób zapisuje takie rzeczy analogowo, w zeszycie lub notesie. To dobry pomysł, ale… trzymanie ich w telefonie ma jedną, niepowtarzalną zaletę – swoje zadania masz zawsze przy sobie. Możesz także ustawić przypomnienia. Innymi słowy: technologia myśli za Ciebie i pilnuje Cię w dotrzymywaniu danej sobie obietnicy.

Trening

Jeśli jednym z Twoich nowych nawyków ma być regularne uprawianie sportu, dobrym pomysłem będzie poszukanie inspiracji także w sklepie z aplikacjami. Znajdziesz tu zarówno liczne programy mierzące poziom Twojej aktywności, zestawy gotowych ćwiczeń, jak i timery do odmierzania czasu treningu.

W Google Play warto zwrócić uwagę na: Google Fit (monitorowanie aktywności), Strava (monitorowanie aktywności), A6W (zestaw ćwiczeń), Dziennik Treningowy (planer do zapisywania treningów), Interval Timer (timer do treningów interwałowych), Tabata Timer (timer do treningów interwałowych). W App Store czekają na Ciebie: Strava, Ab Workout Trainer (zestaw ćwiczeń), Interval Timer, Runtastic Timer, Tabata Stopwatch Pro (stoper do odmierzania czasu podczas treningu interwałowego).

Nie każdy lubi treningi na siłowni czy zorganizowane zajęcia fitness. Jeśli jesteś jedną z takich osób, możesz zastąpić je po prostu częstszymi spacerami czy też wycieczkami rowerowymi po okolicy. Odkrywanie nieznanych miejsc w swoim mieście sprawia taką frajdę, że nawet nie zauważasz, kiedy masz za sobą pierwszą godzinę jazdy.

Przyda Ci się wtedy nawigacja, która pozwoli Ci szybko odnaleźć drogę lub poprowadzi w nowe miejsca. Trudno się również bez niej obejść w czasie wędrówek po górach.

Więcej o urządzeniach i akcesoriach dla rowerzystów przeczytasz w naszym poradniku: Gadżety rowerowe. Przydatne urządzenia i akcesoria dla rowerzysty

Zobacz nawigacje rowerowe

Zobacz nawigacje turystyczne

Samorozwój

W nowym roku chcesz poświęcić więcej uwagi na doskonalenie swoich umiejętności i poszerzanie wiedzy? Inwestowanie w siebie to sama przyjemność, ale w osiągnięciu wymarzonego celu może przeszkodzić brak systematyczności, dezorganizacja i niecierpliwość. Tutaj również z pomocą przychodzi technologia i aplikacje, które ułatwiają naukę lub organizację czasu.

Niezastąpionymi pomocami naukowymi we wszelkich dziedzinach są oczywiście książki. Jednak wiele korzyści przynoszą także te czytane dla przyjemności i rozrywki. Jeśli dotąd brakowało Ci czasu albo inne rzeczy stawały na przeszkodzie, by sięgnąć po książkę, wypróbuj czytnik e-booków. Ten nieduży, sprytny gadżet pomieści wszystkie tytuły, jakie chcesz mieć pod ręką i ułatwi czytanie, nie tylko w podróży, ale także na co dzień. Przeczytaj nasz poradnik, w którym poznasz więcej jego zalet i dowiesz się, jaki czytnik e-booków wybrać.

Zobacz wszystkie czytniki e-book

Chcesz podszkolić angielski, żeby lepiej radzić sobie z dodatkowymi obowiązkami w pracy albo nawiązywać międzynarodowe kontakty? A może odkładasz pieniądze na wymarzoną podróż? Aby czuć się komfortowo w nieznanym państwie i jak najlepiej poznać kulturę odwiedzanej społeczności dobrze zaznajomić się z ich mową. W tym pomogą Duolingo, Memrise i inne polecane darmowe aplikacje do nauki języków obcych.

Na portalu Geex znajdziesz jeszcze więcej propozycji: Aplikacje na telefon, które pomogą spełnić noworoczne postanowienia

Produktywność

Chcesz w tym roku bardziej efektywnie pracować? Lepiej wykorzystać te 24 godziny, które masz dla siebie każdej doby? Sprawdź nasze porady. Znajdziesz tam sposoby na zwiększenie swojej produktywności, przydatne urządzenia i akcesoria, a także aplikacje i wtyczki, które pomogą Ci w realizacji tego celu.

Zobacz laptopy

Zobacz komputery stacjonarne

Zobacz urządzenia peryferyjne

Sięgnij po technologiczne gadżety, które pomogą Ci w realizacji postanowień noworocznych. Skorzystaj z naszych promocji i spełniaj marzenia:

Smartfony i inne urządzenia GSM nawet do 800 zł taniej

To jakich postanowień noworocznych w tym roku dotrzymasz? Masz jakieś swoje sprawdzone sposoby na ich realizację? Podziel się z nami w komentarzu.